ظرفیت حافظه کش CPU کامپیوتر باید چقدر باشد؟

به گزارش وبلاگ دانشجو، خرید یک پردازنده (CPU) نو برای کامپیوتر اصلا کار راحتی نیست زیرا باید به چندین مشخصه توجه نشان دهید. اما در کنار مشخصه های مهمی مانند تعداد هسته و سرعت کلاک، ظرفیت حافظه کش CPU هم اهمیت زیادی دارد. اما اگر در پی خرید پردازنده نو هستید، پردازنده موردنظر باید از نظر حافظه کش چه ظرفیتی داشته باشد؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

ظرفیت حافظه کش CPU کامپیوتر باید چقدر باشد؟

پردازنده مرکزی اینتل سری Skylake-X مدل Core i9-10900x CPU

16,500,000

تومان

پردازنده مرکزی اینتل سری Comet Lake مدل Core i5-10400F

4,905,000

تومان

خرید پردازنده از وبلاگ دانشجو

مشاهده همه

حافظه کش CPU چیست؟

به زبان ساده، حافظه کش پردازنده یک نوع حافظه بسیار سریع محسوب می شود. سال ها قبل، سرعت پردازنده و کش آن بسیار کم بود. با این حال، در دهه 80 میلادی سرعت پردازنده ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرد. در آن دوران حافظه رم نمی توانست با افزایش سرعت پردازنده هماهنگ شود و بنابراین یک نوع حافظه نو به نام حافظه کش پردازنده به دنیا آمد.

کش پردازنده از سه سطح موسوم به L1، L2 و L3 تشکیل شده است. در این بخش، سلسله مراتب مبتنی بر سرعت این سطوح و ظرفیت آن ها است. کوچک ترین و سریع ترین سطح کش، L1 نام دارد و در ادامه با کش L2 و L3 روبرو می شویم. کش L1 معمولا درون خود پردازنده تعبیه شده ولی کش L2 و L3 معمولا در مکانی دیگر در نزدیکی پردازنده قرار دارند.

پردازنده مرکزی اینتل سری Skylake-X مدل Core i9-10900x CPU

16,500,000 تومان

مشاهده و خرید

چرا حافظه کش پردازنده اهمیت زیادی دارد؟

اهمیت زیاد حافظه کش به تاثیر زیاد بر عملکرد CPU برمی شود. هرچقدر ظرفیت حافظه کش بیشتر باشد، پردازنده زمان کمتری را برای دسترسی به انواع داده صرف می نماید و در نتیجه عملکرد آن بهبود پیدا می نماید. اما در نهایت حافظه کش محدودیت معینی دارد و از سوی دیگر افزایش ظرفیت آن در کنار افزایش هزینه های ساخت، مصرف انرژی را هم افزایش می دهد. بنابراین شرکت های سازنده همیشه در این زمینه باید تعادل را رعایت نمایند.

پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i5 12400 Tray

7,298,000 تومان

مشاهده و خرید

پردازش های مختلف به مقادیر متفاوتی از حافظه کش احتیاج دارند

میزان حافظه کش مورداحتیاج برای پردازش های مختلف می تواند متفاوت باشد و در این زمینه نمی توانیم عدد خاصی را مطرح کنیم. این موضوع به خصوص هنگام مهاجرت از پردازنده قدیمی به پردازنده نو صدق دارد زیرا پردازنده های تازه نفس معمولا به حافظه کش سریع تری دسترسی دارند و می توانند کارهای بیشتری را ظرفیت کمتری انجام دهند. اما به طور کلی، کارهای که به حجم زیادی از داده احتیاج دارند-مانند بازی ها، ویرایش ویدیو و شبیه سازی های علمی-می توانند از داشتن حافظه کش بیشتر بهره ببرند.

اما از سوی دیگر، کارهایی مانند وب گردی و دیگر موارد این چنینی، احتیاج چندانی به حجم عظیمی از داده ها ندارند و به همین دلیل حتی اگر به ظرفیت بالایی از حافظه کش دسترسی داشته باشند، در عملکرد آن ها تاثیر زیادی نخواهد داشت. بنابراین قبل از خرید پردازنده نو برای کامپیوتر، ابتدا باید ببینید چه استفاده هایی دارید تا یک پردازنده قوی تر از حد احتیاج خود را خریداری نکنید.

پردازنده مرکزی ای ام دی مدل RYZEN 9 3900xt

13,900,000 تومان

مشاهده و خرید

چگونه ظرفیت مناسب برای حافظه کش پردازنده را انتخاب کنیم؟

بعد از معین شدن نحوه استفاده از کامپیوتر، حالا وقت آن است که برای خرید پردازنده بین تعداد هسته، سرعت پردازنده و ظرفیت حافظه کش تعادل ایجاد کنید. راحت ترین کار برای مقایسه کردن پردازنده ها، استفاده از نتایچ بنچمارک های صورت گرفته است. در این زمینه سایت های زیادی وجود دارد و مثلا می توانیم به سایت CPUBenchmark.net اشاره کنیم. بعد از معین کردن بودجه ای که برای خرید پردازنده کنار گذاشته اید، حالا کافیست مدل های موردنظر را با هم مقایسه کنید تا ببینید کدام یک برای کاربردهای مدنظر شما حرف بیشتری برای گفتن دارد.

به عنوان مثال، پردازنده AMD 5800X3D در زمینه گیمینگ عملکرد فوق العاده ای دارد اما در زمینه تدوین ویدیو نسبت به پردازنده های هم قیمت ولی دارای تعداد هسته های بیشتر، ضعیف تر است. از سوی دیگر ممکن است کاربردهای موردنظر شما وابستگی بیشتری به ظرفیت و سرعت رم داشته باشد. بنابراین در چنین شرایطی بهتر است از رم سریع تر با ظرفیت بیشتر استفاده کنید.

بنابراین در نهایت توصیه می کنیم چندان درگیر اعداد ارائه شده برای ظرفیت حافظه کش نباشید و برای خرید پردازنده، جنبه های مختلف را با توجه به احتیاجهای خود در نظر بگیرید تا بتوانید برترین انتخاب را داشته باشید.

پردازنده مرکزی اینتل سری Skylake-X مدل Core i9-10900x CPU

16,500,000

تومان

پردازنده مرکزی اینتل سری Comet Lake مدل Core i5-10400F

4,905,000

تومان

خرید پردازنده از وبلاگ دانشجو

مشاهده همه

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "ظرفیت حافظه کش CPU کامپیوتر باید چقدر باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت حافظه کش CPU کامپیوتر باید چقدر باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید