فصل نو فعالیت مجموعه نیاوران همزمان با روز جهانی موزه آغاز می گردد

به گزارش وبلاگ دانشجو، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، فصل نو فعالیت مجموعه نیاوران همزمان با روز جهانی موزه آغاز می گردد.

فصل نو فعالیت مجموعه نیاوران همزمان با روز جهانی موزه آغاز می گردد

شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) سال میلادی نو را به عنوان قدرت موزه ها نامگذاری نموده است؛ هفته میراث فرهنگی از 28 اردیبهشت و هم زمان با روز دنیای موزه ها (18 می) آغاز می گردد و تا سوم خرداد ادامه دارد.

کشورهای مختلف دنیا که دارای سابقه تمدنی و تاریخی و موزه های بزرگ و معروف هستند، هر ساله بر مبانی شعار دنیای و رویکرد ملی خود نسبت به صنعت موزه داری، طرح ها و ویژه برنامه هایی را برای ارتقای مدیریتی و حفاظتی مجموعه های تاریخی و موزه های خود برنامه ریزی می نمایند. بعلاوه موزه داران به مناسبت این روز مردم را تشویق می نمایند به موزه ها بروند و ضمن بازدید و آشنایی بیشتر، به آثار و میراث فرهنگی و تاریخی خود به عنوان گنجینه های ارزشمند بیشتر توجه نمایند.

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در شمال تهران شامل دو کاخ موزه فعال و سه موزه تخصصی و یک باغ موزه است و جز مجموعه هایی که همیشه مورد توجه علاقمندان حوزه میراث فرهنگی و گردشگران داخلی و خارجی بوده است، سال جاری قرار است همزمان با روز دنیای موزه ها طرح ارتقا شرایط در این مجموعه رونمایی و اجرا گردد.

مریم جلالی درباره اجرای طرح ارتقای شرایط مجموعه نیاوران گفت: این طرح بر مبنای سند تحول وزارتخانه تدوین شده است که همزمان با روز دنیای موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی رونمایی می گردد.

وی گفت: طرح ارتقای شرایط مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران بر تقویت 6 حوزه اصلی از جمله زیرساخت و فناوری، حقوقی و قانونی، سرمایه انسانی، گردشگری، سرمایه های فرهنگی و بعلاوه کاربری و بهره برداری تمرکز دارد و مهمترین رویکرد آن تطبیق مجموعه نیاوران با فناوری های نو موزه داری همانند واقعیت اضافه کرده، واقعیت مجازی و تورهای مجازی است.

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران شرح داد: این طرح بر ایجاد روایت های نو برای موزه هم از نظر محتوا و هم از نظر ساختار و بعلاوه کارآمدی نیروی انسانی در فراوری محتوا برای کشف روایت تازه در زمینه تاریخچه بناها و اشیا و اموال موزه تمرکز دارد.

جلالی به نهضت بازسازی و بهسازی آثار میراث فرهنگی و موزه ها که مورد نظر و تاکید وزیر و قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، اشاره نمود و اضافه کرد: این نهضت را در مجموعه نیاوران در چارچوب طرح تحول و ارتقا آغاز خواهیم کرد که نویدبخش آغاز فصل نو کاری برای نیاوران خواهد بود.

جلالی بعلاوه به استقبال مردم برای بازدید از مجموعه نیاوران در تعطیلات عید فطر اشاره نمود و گفت: انتظار نمی رفت که در فاصله یک ماه از نوروز این حجم از بازدید مجدد تکرار گردد اما از 12 تا 16 اردیبهشت حدود 14 هزار نفر از مجموعه نیاوران بازدید کردند که مقدار علاقه مردم به داشته ها و گنجینه های فرهنگی خود را نشان می دهد و البته مسئولیت ما برای تقویت و ارتقای مدیریت و موزه داری را سنگین تر میکند.

منبع: همگردی

به "فصل نو فعالیت مجموعه نیاوران همزمان با روز جهانی موزه آغاز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل نو فعالیت مجموعه نیاوران همزمان با روز جهانی موزه آغاز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید