افشاکننده فساد موزه ها درگذشت

به گزارش وبلاگ دانشجو، اسکار وایت ماسکارلا، باستان شناس آمریکایی و افشاکننده فساد موزه ها در خرید و فروش اشیای عتیقه و آثار جعلی، درگذشت.

افشاکننده فساد موزه ها درگذشت

به گزارش وبلاگ دانشجو، جامعه باستان شناسی ایران به نقل از الیزابت سیمپسون، باستان شناس آمریکایی خبر درگذشت اسکار وایت ماسکارلا (Oscar White Muscarella) را در تاریخ 27 نوامبر 2022 (ششم آذرماه 1401) تایید نموده است.

ماسکارلا باستان شناس شناخته شده آمریکایی در سن 91 سالگی در خانه اش در پنسیلوانیا درگذشت. او زاده 26 مارس 1931 میلادی بود و از دانشگاه پنسیلوانیا در رشته باستان شناسی کلاسیک، دکتری گرفته بود و در زمینه هنر باستانی خاور نزدیک نیز تخصص داشت. ماسکارلا پژوهشگر ارشد سابق موزه هنر متروپولیتن در نیویورک بود که تا پیش از بازنشستگی در سال 2009، بیش از 40 سال (1964 تا 2009) در آنجا کار کرد.

  • کشف تازه باستان شناسان در محل نبرد گلادیاتورها | نمایش های عجیب و غریب از مبارزه حیوانات در روم باستان
  • رومیان باستان در این تماشاخانه چه تنقلاتی می خوردند؟

بیشترین معروفیت اسکار وایت ماسکارلا برای کوشش علیه خرید و فروش اشیاء عتیقه بود. او به خاطر نامه نگاری ها و افشاگری هایش علیه فساد موزه ها در خرید و فروش اشیاء عتیقه، سه بار از موزه متروپولیتن نیویورک اخراج شد، اما هر بار در دعوی حقوقی برنده می شد و دوباره در موزه مشغول به کار می شد.

ماسکارلا را مخالف خستگی ناپذیر غارت مکان های باستانی و جعل اشیاء تاریخی می دانند. او نتیجه پژوهش ها و نظریات خود در این باره را در کتابی با عنوان دروغی که بزرگ شد: جعل فرهنگ باستانی شرق (خاور) نزدیک منتشر نموده است.

ماسکارلا در ایران هم به فعالیت های میدانی پرداخته بود، او از سال 1960 به بعد در حفاری های چندین محوطه باستانی در شمال غرب و غرب ایران شرکت داشت، از جمله حفاری های تپه حسنلو، عقرب تپه، تپه زیویه، دینخواه تپه، نوشیجان تپه، سه گردان و تپه قلاتگاه و در این باره ده ها مقاله و هفت کتاب منتشر نموده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "افشاکننده فساد موزه ها درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاکننده فساد موزه ها درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید