لیگ نخبگان آسیا چیست و فوتبال ایران چند سهمیه دارد؟

به گزارش وبلاگ دانشجو، برگزاری لیگ نخبگان یا همان سوپر لیگ آسیا، خبری بود که ماه های گذشته در رسانه های عربی مطرح شد. اینکه AFC تصمیم بگیرد مسابقات باشگاهی قاره را با شکل و شمایل جدیدی و در سه سطح مختلف برگزار کند، دهان به دهان چرخید تا اینکه امروز به صورت رسمی، برگزاری این تورنمنت تصویب شد.

لیگ نخبگان آسیا چیست و فوتبال ایران چند سهمیه دارد؟

قرار است از فصل 2024 - 2025، مسابقات باشگاهی در قاره آسیا، در سه سطح برگزار شود. سطح اول یا نخبگان با حضور 12 تیم از غرب و 12 تیم از شرق آسیا برگزار می شود. در سطح دوم 32 تیم و در سطح سوم نیز 20 باشگاه حضور خواهند داشت که انتظار می رود در این سطوح نیز، سهمیه ها بین غرب و شرق به صورت مساوی تقسیم شود.

از آنجایی که تمام تمرکز روی سطح اول یا Elite مسابقات بوده و جوایز آن نیز بسیار بیشتر از سطوح دیگر است، از اکنون بحث و برآورد درباره تعیین 12 سهمیه غرب آسیا شروع شده است. هنوز کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت رسمی اعلام نکرده که کشور های مدعی مانند ایران، عربستان، قطر، امارات و ازبکستان چند کرسی را در این رقابت ها خواهند داشت.

با این وجود، به نظر نمی رسد که فوتبال ایران در این پیکارها، سهمیه ای بیشتر از 2 تیم داشته باشد. در آخرین رده بندی که سایت فوتی رنکینگ از امتیازات کسب شده کشور ها از طریق کنندگانشان در لیگ قهرمانان آسیا منتشر کرده، عربستان با 100 امتیاز، صدرنشین بی رقیب غرب آسیاست. ازبکستان نیز به واسطه مسابقات AFC کاپ، امتیازات فراوانی را به دست آورد و با 77 امتیاز دوم است.

مجذوب کننده ترین لیگ تاریخ ایران در پیش است!

ایران، قطر و امارات نیز در مقطع کنونی رقابت نزدیکی دارند. در اطلاعیه کنفدراسیون فوتبال آسیا ذکر شده که رده بندی کشور ها برای اختصاص سهمیه برای فصل 2024 - 2025 به بعد، بر اساس عملکرد باشگاه های شرکت کننده در هشت سال گذشته خواهد بود که این بدان معناست دو نایب قهرمانی پرسپولیس در آسیا می تواند امتیازات خوبی را برای فوتبال ایران کسب کند.

به هر شکل، تا زمان برگزاری سوپر لیگ، باید منتظر نتایج فصل کنونی لیگ قهرمانان آسیا (2022 - 2023) و همچنین فصل آینده (2023 - 2024) ماند. علاوه بر این، نتایج لیگ قهرمانان آسیا از سال 2016 تا به امروز نیز در جدول کسب امتیازات کشور ها کاملا تأثیرگذار است. در صورت موفقیت فولاد در فصل کنونی و همچنین کنندگان ایران در فصل آینده، شرایط می تواند دچار تغییر شود و فوتبال ایران رتبه بهتری را به دست آورد.

در نهایت و در صورتی که فرض کنیم ایران 2 سهمیه در سطح اول سوپر لیگ آسیا داشته باشد، فدراسیون فوتبال باید ساز و کاری برای تعیین کنندگانش در این رقابت ها داشته باشد. در این صورت، محتمل ترین گزینه، حضور قهرمانان لیگ برتر و جام حذفی در سطح نخست پیکارهاست.

در این مسابقات، قطعا ایران در سطوح دوم و سوم کنندگان بیشتری خواهد داشت. از 32 تیم حاضر در سطح دوم، 16 سهمیه برای غرب آسیا خواهد بود و ایران می تواند بیشتر از سه کننده در این پیکار ها داشته باشد. در سطح سوم نیز 10 تیم غرب آسیایی روانه مسابقات می شوند که در اینجا نیز می توان انتظار حضور حداقل یک یا دو تیم ایرانی را در این سطح از پیکار ها داشت.

چنانچه تمامی این فرضیه ها درست باشد، گمان می رود که فوتبال ایران بین 6 تا 8 کننده در سه سطح مسابقات سوپرلیگ داشته باشد. این مسئله می تواند انگیزه تیم ها برای کسب رتبه های پنجم تا هفتم لیگ برتر را نیز افزایش دهد. باید یک بار دیگر متذکر شد که هنوز هیچ ایده ای برای سهمیه بندی کشور ها اعلام نشده، ولی از آنجایی که به طور کلی 38 تیم از غرب آسیا در سه سطح ذکر شده شرکت می کنند، حضور بیش از 6 کننده ایران در این مسابقات منطقی به نظر می رسد.

ورزش سه

منبع: فرارو

به "لیگ نخبگان آسیا چیست و فوتبال ایران چند سهمیه دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیگ نخبگان آسیا چیست و فوتبال ایران چند سهمیه دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید