محصول تازه سایپا محکوم به شکست است؟

به گزارش وبلاگ دانشجو، خبرنگاران- اطلس G یکی از پنج محصول تازه سایپاست که کمتر از یک هفته قبل شورای رقابت بالاخره قیمت آن را تعیین نموده است.

محصول تازه سایپا محکوم به شکست است؟

به گزارش وبلاگ دانشجو؛ بعد چهار ماه از اولین پیش فروش اطلس G حالا مشتریان آن متوجه شدند که منهای احتساب هزینه های جانبی و مالیات باید برای محصول تازه سایپا حدود 344 میلیون تومان بپردازند. عددی که باعث می گردد اطلس G به عنوان فیس لیفت تازه کوییک، در کارخانه نسبت به امثال رانا پلاس و 207 که به موتور TU5 مجهز شدند، گران تر باشد.

اطلس G؛ گران تر از 207، رانا و حتی پژو پارس

قیمت اطلس G و چهار محصول دیگر سایپا در شهریور سال جاری معین شد. شورای رقابت بعد از ماه ها تاخیر قیمت اطلس G که اردیبهشت سال جاری به وسیله سامانه یکپارچه برای اولین بار پیش فروش شده بود را دقیقا 344 میلیون و 187 هزار تومان معین کرد. تازه به این عدد فاکتور مالیات و هزینه های جانبی هم اضافه می گردد و احتمالا قیمت اطلس G در کارخانه تا مرز 380 میلیون تومان بالا می رود.

علی الحساب اگر همان عدد 344 میلیونی که شورای رقابت برای اطلس G معین نموده آن را بعد از شاهین به گران ترین محصول سایپا در کارخانه تبدیل می نماید و باعث می گردد قیمت اطلس G در کارخانه از مدل هایی مثل 207 دستی، رانا و سدان هایی مثال پژو پارس هم بیشتر باشد. پژو 207 دستی تیپ 5 که اتفاقا گران ترین تیپ این مدل به شمار میرود، در کارخانه با احتساب همه هزینه های جانبی 348 میلیون تومان قیمت دارد و پژو 207 دستی با موتور TU3 که مقرون به صرفه ترین تیپ این خانواده است، 328 میلیون تومان فروخته می گردد.

رانا پلاس سقف شیشه ای که از نسخه های سقف فلزی گران تر است، قیمتش در کارخانه به 343 میلیون تومان رسیده است و گران ترین نسخه پژو پارس که با موتور XU7P قابل سفارش است، 327 میلیون تومان فروخته می گردد. با این اوصاف حداقل انتظاری که از محصول تازه سایپا داریم این است که در بخش فنی و امکانات رفاهی نسبت به مدل هایی که نام بردیم، دست بالاتر را داشته باشد. اما محصول تازه سایپا واقعا چه چیزی در چنته دارد؟

اطلس G؛ تقریبا همان کوییک

اطلس ذاتا فیس لیفتی از کوییک است که در بخش فنی تفاوت خارق العاده ای با آن ندارد. قرار است سایپا به یاری مگاموتور از موتور بهبود یافته ای به عنوان قلب تپنده اطلس استفاده کند که در عمل به شکل جزیی باعث افزایش تقریبا شش درصدی قدرت و ارتقا پنج درصدی گشتاور موتور آن درمقایسه با کوییک می گردد. از یک طرف دیگر قرار است به لطف همین موتور 1.5 لیتری مصرف سوخت اطلس به ازای هر 100 کیلومتر حدود دودهم لیتر کمتر از اندازه مصرف سوخت کوییک باشد؛ همین.

معینات فنی اطلس نشان می دهد حداکثر گشتاور خروجی و نهایت قدرت موتور آن به ترتیب 137 نیوتن متر و 90 اسب بخار خواهد بود. همین دوتا عدد برای پژو 207 تیپ 5 که در کارخانه یکی از رقبای مالی اطلس است، به ترتیب 142 نیو تن متر و 105 اسب بخار است. رانا پلاس هم که با پیشرانه مشترک با 207 راهی بازار می گردد، همین شرایط دارد و موتور پژو پارس هم لااقل جلو موتور اطلس اوضاع بهتری دارد.

اطلس G؛ بدون فرمان برقی و کروزکنترل

اطلس G درحالی نسبت به رقبای مالی خودش گران تر فروخته می گردد که در بخش امکانات رفاهی تقریبا هیچ آپشن بیشتری ندارد. همانطور که ایرانخودرو با معرفی 207 تیپ 5 بی خیال آپشن هایی مثل کروز کنترل شد و در رانا پلاس هم خبری از این آپشن نیست، اطلس G بدون کروز کنترل راهی بازار می گردد. اطلس G از فرمان برقی هم محروم است و مثل اغلب دست پخت های قبلی سایپا با فرمان هیدرولیک پا به بازار می گذارد.

اطلس G به جز این حرف ها با قیمت تقریبا 344 میلیونی که در کارخانه دارد، نسخه فول آپشن این محصول به حساب نمی آید و سایپا قرار است بعدا سراغ اطلس E برود. همین اطلس G درمقایسه با اطلس E از آپشن هایی مثل کیلس استارتر، صندلی برقی، گرمکن صندلی و سنسور های باران و تشخیص نقطه کور محروم است، اما قیمتی که شورای رقابت برای آن معین نموده باعث می گردد از امثال رانا، 207 و حتی پژو پارس گران تر فروخته گردد.

مقایسه اطلس G با رقبای مالی

معینات فنی

اطلس G

207 تیپ 5

رانا پلاس

پیشرانه

M15i

TU5

TU5

حجم موتور

هزار و 500 سی سی

هزار و 600 سی سی

هزار و 600 سی سی

گیربکس

پنج سرعته دستی

پنج سرعته دستی

پنج سرعته دستی

حداکثر گشتاور خروجی

137 نیوتن متر

142 نیو تن متر

142 نیو تن متر

حداکثر قدرت موتور

90 اسب بخار

105 اسب بخار

105 اسب بخار

مصرف سوخت ترکیبی

6.9 لیتر به ازای 100 کیلومتر

6.6 لیتر به ازای 100 کیلومتر

6.9 لیتر به ازای 100 کیلومتر

حجم باک

41 لیتر

50 لیتر

50 لیتر

قیمت کارخانه

344 میلیون و 187 هزار تومان (بدون احتساب هزینه های جانبی)

348 میلیون و 860 هزار تومان (قیمت تمام شده)

322 میلیون و 230 هزار تومان (قیمت تمام شده)

قیمت بازار

معین نیست

530 میلیون تومان

505 میلیون تومان

منبع: فرارو

به "محصول تازه سایپا محکوم به شکست است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصول تازه سایپا محکوم به شکست است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید