نسبت فراوری علم به صنعت در کشور پایین است

به گزارش وبلاگ دانشجو، مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: در کشور نسبت فراوری علم به صنعت پایین است و به طور کلی در ارتباط بین دانشگاه و صنعت ضعیف هستیم.

نسبت فراوری علم به صنعت در کشور پایین است

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ دانشجو، یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در نشستی که با حضور عبدالمجید چراغعلی رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه بقیةالله (عج)، حسین وحیدی رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، محسن امینی رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ایران و سید علیرضا مرتضوی سرپرست دانشکده داروسازی پردیس بین الملل دانشگاه ایران برگزار گردید، اظهار کرد: دانشکده های داروسازی می توانند با راهنمایی تحقیقات متناسب با شعار سال مبنی بر فراوری دانش بنیان و اشتغال آفرین در راستای احتیاج های جامعه در راستا فراوری علم و مرجعیت علمی مؤثر باشند.

پناهی اضافه نمود: احتیاج های جامعه در حوزه دارو، مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی را از سازمان غذا و دارو دریافت کردیم. از سوی دیگر حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه معین است و قصد داریم از ظرفیت دانشکده های داروسازی با توجه به زیرساخت و اعضای هیات علمی متخصصی که در اختیار دارند، بهره برداری کنیم تا در جهت برطرف احتیاج های جامعه در این حوزه اقدام کنیم.

دانشگاه ها بخشی از اعتباراتشان را صرف فناوری نمایند

محمدرضا منظم، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال گذشته طی مکاتبات اجرا شده اعلام کردیم که دانشگاه ها بخشی از اعتبارات تخصیص یافته را صرف فناوری نمایند، گفت: اگر تا به امروز این مسئله محقق نشده با نام گذاری امسال انتظار داریم به زودی اجرایی گردد و منابع آن صرف سرانجام نامه های محصول محور گردد.

منظم با بیان اینکه حوزه دارو یکی از شاخه های اصلی حوزه فناوری سلامت به شمار می رود، گفت: امسال باید در حوزه داروسازی طرح های فناورانه بیشتری داشته باشیم و سهم فراوری فناورانه در هر دانشگاه در حوزه دارو با مقالات رقابت کند.

در کشور نسبت فراوری علم به صنعت پایین است

علی علیزاده، مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه دانشکده های داروسازی نقش مؤثری در چرخه فراوری ثروت دارند، گفت: در کشور نسبت فراوری علم به صنعت پایین است و به طور کلی در ارتباط بین دانشگاه و صنعت ضعیف هستیم، منابع اقتصادی محدودی هم در اختیار داریم؛ بنابراین ناگزیر به ظرفیت سازی در حوزه فناوری و نوآوری هستیم.

علیزاده به ارائه نمای کلی از تبدیل تحقیقات به فناوری در حوزه سلامت پرداخت و گفت: دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بالغ بر 75000 مقاله چاپ شده ISI دارند، طرح های پژوهشی به ثبت رسیده 222 هزار سرانجام نامه است. 553 طرح فناوری نیز ثبت شده است. بالغ بر هزار و 865 مورد نیز ثبت اختراع داخلی و 18 مورد ثبت اختراع بین المللی داریم. چهار هزار و 343 محصول و نمونه اولیه به ثبت رسیده است. 1424 شرکت حوزه سلامت در مراکز رشد مستقر هستند و 1120 شرکت دانش بنیان داریم که از این تعداد 2242 محصول دانش بنیان، تجاری سازی شده است.

وی اضافه نمود: نرخ جهانی تبدیل پژوهش به اختراع که به عنوان شاخص کاربردی بودن تحقیقات شناخته می گردد، در کشور های در حال توسعه بین 4.6 تا 5.1 درصد است.

علیزاده گفت: در جهان در زمینه توسعه تبدیل دانش به فناوری از دفاتر انتقال فناوری موسوم به TTO استفاده می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نسبت فراوری علم به صنعت در کشور پایین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسبت فراوری علم به صنعت در کشور پایین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید