هواپیمای md80 محصول شرکت مک دانل داگلاس در ناوگان هوایی ایران
به گزارش وبلاگ دانشجو، سفرهوایی سریع ترین و آسان ترین راه برای رسیدن به مقصد است. گاهی برای سفرهای داخلی (یا خارجی به کشورهای همسایه) باید ساعت های زیادی را در اتومبیل، اتوبوس یا قطار سپری کنیم که با توجه به محدودیت های زمانی بسیاری از ما، هدر دادن وقت و هزینه است. با انتخاب پرواز در کم تر از چند ساعت به مقصد دلخواهمان می رسیم. برای سفر به نقاط دور دست کره زمین هم که تنها انتخاب سفر هوایی خواهد بود.
در حال حاضر روزانه بیش از 102٬465 پرواز در جهان انجام می شود و البته این عدد همواره در حال افزایش بوده و مقدار زیاد آن نشان دهنده جایگاه هواپیماها در حمل و نقل بشر است. به همین علت هم شرکت های زیادی در حال طراحی و تولید هواپیماهایی با کاربری های مختلف هستند و مدل های متنوعی را طراحی می کنند. یکی از مدل هایی که در ناوگان هواپیمایی کشور ما استفاده می شود هواپیمای md80 محصول شرکت مک دانل داگلاس است. اگر جزو آن دسته آدم ها هستید که می خواهند اطلاعات کاملی درباره هواپیمایی که سوارش می شوند، داشته باشند در ادامه با وبلاگ دانشجو همراه شوید تا جزییات و ویژگی های این مدل را به اطلاعتان برسانیم.
معرفی هواپیمای شرکت مک دانل داگلاس مدل md80
مک دانل داگلاس ام دی-80 (McDonnell Douglas MD-80) هواپیمای مسافربری دو موتوره است که اولین بار روز 18 اکتبر سال 1979 در آسمان پرواز کرد. این سری مدل پیشرفته و ارتقا داده شده مک دانل داگلاس دی سی 9 هستند و شباهت زیادی هم با ام دی 90 ها دارند که باعث شده نام دی سی 9 سوپر 80 را برایشان انتخاب کنند.
مشخصات هواپیمای مسافربری md80
دو موتور توربوفن در انتهای بدنه و دو سمت مختلف هواپیما قرار گرفته اند. فاصله نوک دو بال آن از هم 32/8 متر است. طولش 45 و ارتفاعش 9 متر است. تعداد مسافر آن در کلاس بندی 1 (اقتصادی صرف) 172 نفر و در کلاس بندی 2 (تجاری و اقتصادی) 155 نفر است و می تواند با ماکسیمم سرعت 0/87 ماخ یا 925 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. این هواپیمای مسافربری تا به حال 18 بار سقوط کرده است. تمامی مدل های آن دمی به شکل T دارند. دو در جلوی هواپیما و یک در انتهای آن قرار گرفته و البته مسافران برای سوار شدن از در جلو و پشت کابین خلبان استفاده می کنند.
مدل های مختلف سری md80
هواپیمای md80 مدل های مختلفی داره که تفاوت اصلیشان در طول بدنه است. سه نمونه اولیه برای تولید این سری ساخته شد که نام md80 را از آن خود کردند.
هواپیمای MD-81 مدل استاندارد مسافربری
از جمله ویژگی های این هواپیما حداکثر وزن استاندارد تیک آف حدود 64٬000 کیلوگرم است البته با تغییر ویژگی ها می توان آن را به 142٬000 کیلوگرم افزایش داد. باک هواپیما گنجایش 22٬100 لیتر سوخت را دارد که با داشتن 155 مسافر می تواند نزدیک به 3٬000 کیلومتر پرواز کند. اولین سری آن سال 1980 شروع به کار کرد. هواپیمایی با 45 متر طول و پهنای بال 112 متر، بیشتر تولیدات این سری موتور توربوفن پرات اندویتنی JT8D-209 را دارند اما در نمونه هایی مدل های 217 و 219 هم بکار رفته است. چیدمان جایگاه هایی بویینگ md سری 80 در این مدل بصورت 135 نفره (4 تایی) و 155 نفره (5 تایی) است. آخرین هواپیمای آن که صد و سی و دومین بود سال 1994 ساخته شد. هواپیمایی کاسپین یک فروند از MD-81 دارد.
هواپیمای MD-82 با موتور بهینه شده
سال 1979 عضو تازه خانواده md وارد بازار شد. ابعاد آن هیچ تغییری نکرده بود و تفاوت اصلی طراحی موتورهایی قدرتمندتر بود. این هواپیماها مناسب استفاده در فرودگاه های مرتفع در سرزمین های گرم هستند. ظرفیت باک آن 22٬100 لیتر است که با داشتن 155 مسافر (بیشترین ظرفیت) 3٬800 کیلومتر پیش خواهد رفت. آخرین هواپیمای (539) آن سال 1997 ساخته شد و رکورد دار فروش هواپیمای ام دی است. شرکت ایران ایرتور 7 فروند، ایران ایر 1 فروند، کیش ایر 1 فروند و هواپیمایی زاگرس 5 فروند از ام دی 82 دارد.
هواپیمای MD-83 با گنجایش سوخت بیشتر
مدلی بزرگ تر و البته سنگین تر از قبلی ها که موتورشان هم تقویت شده و گنجایش سوخت بیشتری دارند. هواپیمایی که می تواند 4٬637 کیلومتر پرواز کند. نسخه ای که از قبلی ها کامل تر و کاربردی تر است. تولید آن تا سال 1999 ادامه داشت و در مجموع 265 فروند از آن وارد بازار شد. 18 مورد از آن در ایران هستند. آتا ایر 6 فروند، کیش ایر 3 فروند، زاگرس 4 فروند و هواپیمایی کاسپین 5 فروند هواپیمای MD-83 دارد.
هواپیمای MD-87 دارای بدنه کوچکتر
شرکت مک دانل داگلاس سال 1985 تصمیم گرفت نسخته کوچکتر با گنجایش مسافر کم تر مدل md80 را بسازد. طولش بیش از 5 متر کم تر شده اما گنجایش سوختش با مدل های 82 و 81 یکسان است. چیدمان جایگاه هایی بویینگ md سری 80 مدل 87 ردیف هایی 4 تایی با ظرفیت 114 نفرو 5 تایی 130 مسافر است. با بیشترین ظرفیت می تواند 4٬390 کیلومتر پرواز کند. بین سال های 1987 تا 1992 در مجموع 75 فروند از آن تولید شد.
هواپیمای MD-88 مدل سفارشی و پیشرفته مک دانل داگلاس
آخرین مدل تولید شده از هواپیمای md80 که در گروه هواپیماهای باریک با برد کم قرار می گیرد. کلاس تمام اقتصادی آن 172 نفر و دو کلاس پروازی آن 155 نفر ظرفیت دارد. تولید آن تا سال 1997 ادامه داشت و 150 فروند ساخته شد. این مدل به سفارش دلتا ایرلاین ساخته شد و در واقع مدل دیجیتالی شده و تکمیل شده تر MD82 است. هواپیمایی تابان 5 فروند MD-88 دارد.
هواپیمای md80 در شرکت های هواپیمایی ایران
هواپیماهای md80 یکی از اصلی ترین هواپیماهایی هستند که در ایران پرواز می کنند و می توان گفت جایگزین توپلوف در ایران شدند. شرکت های دارای سری 80 مک دانل داگلاس ایران ایر، ایران ایرتور، آتا، کیش ایر، کاسپین، تابان و زاگرس هستند. برای خرید بلیط هواپیما از این شرکت ها یا سایر شرکت ها به وبسایت ما مراجعه کنید.
هواپیماهای MD80 شرکت ایران ایر
ایران ایر یک فروند مک دانل داگلاس ام دی-82 دارد که ظرفیتش 152 نفر است. 140 مسافر در کلاس اکونومی و 12 نفر در کلاس تجاری (هما) می توانند سفر کنند.
هواپیماهای MD80 شرکت ایران ایر تور
شرکت هواپیمایی ایران ایر تور 8 فروند هواپیمای عملیاتی دارد که 5 مورد از آن ها مک دانل داگلاس ام دی هستند. چهارتای آن ها مک دانل داگلاس ام دی-82 با ظرفیت بین 158 تا 161 مسافر و دیگری مک دانل داگلاس ام دی- 83 است و 163 نفر می توانند همزمان سوارش شوند.
هواپیماهای MD80 شرکت آتا
8 مورد از 21 هواپیماهای شرکت آتا مک دانل داگلاس ام دی- 83 با ظرفیت 165 مسافر هستند. دو فروند از آنان زمین گیر بوده و برای تامین قطعات دیگر هواپیماهای آشیانه از آنان استفاده می شود.
هواپیماهای بویینگ ام دی شرکت کاسپین
کاسپین از دیگر شرکت های هواپیمایی ایرانی است که از سری 80 مک دانل داگلاس استفاده می کند. این شرکت 5 مک دانل داگلاس ام دی- 83 و یک فروند مک دانل داگلاس ام دی-82 دارد.
هواپیماهای بویینگ ام دی شرکت تابان
شرکت هواپیمایی تابان 5 مک دانل داگلاس ام دی- 88 دارد که یکیشان زمین گیر شده است و البته تمامی آن ها اولین پروازشان را سال 1997 میلادی انجام داده اند.
هواپیمای ام دی-80 بویینگ یا مک دانل داگلاس؟
اغلب می شنوید این این هواپیما بویینگ ام دی است که در واقع این اشتباهی رایج است. شرکت مک دانل داگلاس یکی از تولید کنندگان قدیمی هواپیما در آمریکاست که تا سال 1997 مستقل عمل می کرد تا این که همان سال شرکت بویینگ شرکت را خریداری کرد و نامشان یکی شد. چون تمامی سری های ام دی 80 قبل از سال 1997 تولید شده اند نمی توان از عبارت بویینگ ام دی استفاده کرد.
در این مطلب به بررسی ویژگی های هواپیمای md80 پرداختیم و مدل های مختلف آن را بررسی کردیم و سپس گفتیم چه شرکت های هواپیمایی ایرانی در حال حاضر از آن استفاده می کنند. اگر شما اطلاعات بیشتری در این باره دارید یا تجربه سوار شدنشان را داشته اید در ادامه آن را با ما و سایر خوانندگان مجله در میان بگذارید.
منبع: الی گشت