پیش به سوی فَشتَکه ؛روستای هنرمندان حصیرباف

به گزارش وبلاگ دانشجو، خبرنگاران : این بار می خواهم شما را ببرم به فشتکه؛ روستایی سرسبز و زیبا در خُمام گیلان. جایی در نزدیکی بندر انزلی. اگر در فصل تابستان به این روستا سفر کنید سمفونی جیرجیرک های این روستا جای همهمه صدای خودروهایی را که در شهرها ویراژ می دهند، می گیرد.

پیش به سوی فَشتَکه ؛روستای هنرمندان حصیرباف

به گزارش ایرنا، در همان ابتدای این روستا یک قهوه خانه کوچک قرار گرفته است که معمولا این قهوه یا چای خانه های کوچک محلی برترین جا برای گپ و گفت با اهالی روستاهاست. فضای این قهوه خانه آنقدر زیبا و بکر است که خستگی راه را از تنتان به در می نماید. نوشیدن یک استکان چای در نعلبکی چینی آن هم کنار رودخانه روی یک نیمکت چوبی حال و هوایتان را عوض می نماید. اما آنچه این روستا را از دیگر روستاهای کشور متمایز و در یک نگاه شما را متوجه این موضوع می نماید؛ چیده شدن گیاهی سبز جلوی در بیشتر خانه هاست.

این گیاه گالی یا لی است؛ این گیاه بومی در اطراف مرداب ها و زمین های باتلاقی فشتکه و بندر انزلی رشد می نماید و به وفور با کمترین هزینه یافت می گردد.

زنان و مردان فشتکه ای گالی ها را به ردیف جلوی در خانه هایشان خشک می نمایند و با آنها صنایع دستی حصیری می بافند؛ بیشتر صنایع دستی حصیری ایران از همین منطقه تامین می گردد. در واقع فشتکه گل سرسبد حصیربافی ایران است و برای همین به عنوان نخستین روستای ملی حصیربافی کشور انتخاب شده است.

زنان و مردان فشتکه ای این هنر را از اجداد خود به ارث برده اند و نسل به نسل آن را به یکدیگر منتقل می نمایند. آنها با سوزن های چوبی که دست ساز خودشان است، حصیرها را در میزان ها و شکل های مختلف می بافتند؛ از زنبیل گرفته تا کلاه، سفره، سبد و آبکش.

این روزها حتی سبدهای حصیری در دکوراسیون خانه ها نیز جا باز نموده اند و صنایع دستی حصیری دیگر فقط در خانه گیلانی ها کاربرد ندارد. برای همین این صنعت دستی پررونق مانده و در اقتصاد مردم این روستا نقش اساسی ایفا می نماید. البته ناگفته نماند که حتی بازار جهانی نیز دارد.

بیشتر اهالی فشتکه کشاورز هستند و زمانی که از کار کاشت و برداشت برنج فارغ می شوند به حصیربافی مشغول می شوند. در ویدئو مینا تقی زاده از اهالی این روستا از عایدی خوب این صنایع دستی و خدا را از این بابت شکر می گوید. عشق به این کار آنقدر در وجودشان نهفته است که حتی پدر همسرش هم که در دوران سالمندی به سر می برد همچنان می بافد.

اگر به گیلان سفر می کنید، سری هم به فشتکه این روستای سرسبز و تمیز بزنید. از صنایع دستی شان خرید کنید تا همواره پویا و زنده بماند. زنده ماندن اقتصاد روستاییان سبب می گردد که روستاها خالی از سکنه نشوند و روستاییان به شهرها مهاجرت ننمایند.

منبع: توریسم آنلاین

به "پیش به سوی فَشتَکه ؛روستای هنرمندان حصیرباف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش به سوی فَشتَکه ؛روستای هنرمندان حصیرباف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید