9 علت برای نوسان دور موتور پراید

به گزارش وبلاگ دانشجو، اگر متوجه نوسان دور موتور پراید در هنگام رانندگی شده اید باید بگوییم که جای نگرانی نیست. این مسئله رایجی است و ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. اگر خوش شانس باشید راه چاره آن نسبتاً ساده است! پس بیایید به این سوال بپردازیم که علت نوسان دور موتور پراید چیست؟

9 علت برای نوسان دور موتور پراید

نوسان دور در دقیقه موتور پراید در حین رانندگی یکی از علائم رایج کثیف یا فرسوده بودن شمع ها است. شمع ها وقتی کثیف یا فرسوده هستند نمی توانند جرقه مناسبی که برای احتراق سوخت در زمان مناسب لازم است را ایجاد نمایند.

این اتفاق به شتاب گیری یا بالا و پایین آمدن دور موتور پراید و نوسانات دور موتور در حین رانندگی منجر می گردد. البته شمع های کثیف یا فرسوده تنها عامل ایجاد این مشکل نیستند. پس بیایید در این مقاله به آنالیز شایع ترین دلایل نوسان دور موتور پراید می پردازیم.

نکات کلیدی

  • دور موتور پراید به طور استاندارد در محدوده سرعت 1500 تا 2000 RPM قرار می گیرد.
  • RPM مخفف دور در دقیقه است و تعداد دفعات چرخش میل لنگ در دقیقه با بالا و پایین رفتن پیستون ها در سیلندرها را میزان گیری می نماید.
  • نوسان دور موتور پراید ممکن است ناشی از فرسوده بودن شمع ها، کثیف شدن فیلتر، خرابی گیربکس، گرفتگی انژکتور یا معیوب بودن پدال ها باشد.

دور بر دقیقه یا RPM چیست؟

RPM مخفف دور در دقیقه است و تعداد دفعات چرخش میل لنگ در دقیقه با بالا و پایین رفتن پیستون ها در سیلندرها را میزان گیری می نماید. این عدد روی صفحه آنالوگ مدرج یا نمایشگر دیجیتال به صورت دور در دقیقه یا r/min نمایش داده می گردد.

حداقل سرعت معمولی حدود 1000-700 دور در دقیقه است. در زمان رانندگی، بیشتر موتورهای خودرو معمولاً حدود 1800 تا 2800 دور در دقیقه کار می نمایند و حد بالا برای خودروهای جاده ای بین 4500 تا 10000 دور در دقیقه است.

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره وبلاگ دانشجو بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی ها
  • برق و باتری خودرو

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم وبلاگ دانشجو

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره وبلاگ دانشجو بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی ها
  • برق و باتری خودرو

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم وبلاگ دانشجو

دلایل شایع نوسان دور موتور پراید

اگر همه چیز در خصوص دور در دقیقه درست باشد، می توانید با سرعت 1500 تا 2000 دور در دقیقه حرکت کنید. محدوده بهینه با توجه به مدل خودرو متفاوت خواهد بود اما به طور کلی، برای خودروی پراید در این محدوده قرار می گیرد.

دور موتور پراید در حالت خلاص باید یک باشد. در تمامی انواع خودروها این عدد عادی ترین دور موتور در دقیقه در حالت خلاص است. چنانچه دور موتور ماشین در حالت ایستاده کمتر یا بیشتر از یک باشد نشان دهنده لزوم تنظیم موتور پراید است.

با فرض اینکه با مسئله ای در دور در دقیقه روبرو هستید، نشانگر آن ثابت نخواهد بود. خواهید دید که حتی اگر سرعت ثابتی داشته باشید باز هم نوسان می نماید.

در ادامه با چندین علت نوسان دور موتور پراید انژکتوری آشنا خواهیم شد:

1. شمع ها یا کویل های کثیف یا فرسوده

یکی از شایع ترین دلایل نوسان دور در دقیقه خودروی پراید هنگام رانندگی، کثیف یا فرسوده بودن شمع ها است. با گذشت زمان، شمع ها در نهایت فرسوده می شوند و برای ادامه عملکرد صحیح باید تعویض شوند.

عملکرد ناقص شمع های پراید به مشتعل نشدن سوخت در زمان مناسب منتهی می گردد. این اتفاق معمولاً باعث می گردد RPM یا دور در دقیقه در زمان شتاب گیری نوسان پیدا کند.

با این حال، معمولاً تعویض شمع پراید کار آسانی است و احتمالا خودتان بتوانید آن را انجام دهید.

2. گیربکس معیوب

در خودروی پراید هر بار که پدال گاز تحت فشار قرار می گیرد، کلاچ فرسوده ممکن است بلغزد که باعث بالا رفتن RPM می گردد. برای عیب یابی بالا بودن دور موتور خودرو علت دیگر می تواند نشت گیربکس و پایین آمدن سطح مایع به زیر حد نرمال باشد.

در نتیجه مبدل گشتاور به درستی کار نمی نماید و باعث بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن خواهد شد. علت دیگر می تواند نشت گیربکس و پایین آمدن سطح مایع به زیر حد نرمال باشد که در نتیجه مبدل گشتاور به درستی کار نمی نماید و باعث بالا رفتن دور موتور خواهد شد.

در مواردی اینچنین، احتمالاً به ابزارهای ویژه و تجربه کافی در کار روی خودروها برای عیب یابی و تعمیر یا حتی تعویض گیربکس پراید احتیاج خواهد بود. در این شرایط توصیه می کنیم از تخصص مکانیک خودرو یاری بگیرید.

3. خرابی سنسور میل لنگ

سنسور میل لنگ یا سنسور دور موتور ماشین دستگاهی است که برای نظارت بر موقعیت یا سرعت چرخش میل لنگ به کار می رود. ماژول کنترل موتور از این اطلاعات برای کنترل پاشش سوخت و زمان بندی سیستم جرقه زنی استفاده می نماید.

فرض کنید سنسور موقعیت میل لنگ به درستی کار نکند. در این صورت می تواند باعث نوسان دور موتور پراید گردد؛ زیرا موتور اطلاعات صحیحی در خصوص موقعیت میل لنگ دریافت نمی نماید.

خرابی سنسور دور موتور ماشین می تواند باعث خاموش شدن خودرو حین رانندگی، مشکل در استارت خودرو و لرزش بیشتر گردد. اگر متوجه هر یک از این مسائل شدید، توصیه می کنیم به نزدیک ترین مرکز خدمات خودرو مراجعه کنید.

بعلاوه توجه داشته باشید که نگهداری صحیح از پراید باعث پیشگیری از بروز چنین مسائلی خواهد شد.

4. متوقف شدن شیر کنترل هوا (شیر IAC)

شیر کنترل هوا (IAC) روی بدنه دریچه گاز قرار گرفته است. همان طور که از نام آن پیداست وظیفه تنظیم جریان هوا را برای اطمینان از دور آرام موتور بر عهده دارد.

رایج ترین خرابی مربوط به محرک است که به طور کامل یا جزئی گیر می نماید و دیگر نمی توان آن را به آرامی کنترل کرد.

در نتیجه موتور نمی تواند دور در دقیقه را در حالت آرام نگه دارد و اغلب متوقف می گردد. محرک را می توان با تمیز کردن آن آزاد کرد. با این حال اگر محرک به علت نقص در سرو موتور آن کار نمی نماید، باید تعویض گردد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو!

5. نشتی خلاء

اگر در پی علت نوسان دور موتور پراید خود هستید نشتی خلاء را آنالیز کنید. هوای ورودی موتور در شرایط عادی از بدنه دریچه گاز عبور می نماید. اگر نشتی خلاء رخ دهد، مقداری هوا بدون عبور از بدنه دریچه گاز وارد منیفولد ورودی شده و مخلوط سوخت و هوای موتور را قطع می نماید.

این اتفاق منجر به مخلوط شدن سوخت و هوای بدون چربی، نوسان دور در دقیقه، کاهش راندمان سوخت، چراغ چک موتور و صدای خش خش می گردد. بعلاوه می تواند علت توقف خودرو باشد.

پیدا کردن نشتی خلاء به علت کوچک بودن ممکن است سخت باشد. اما اغلب به علت ترک خوردگی شیلنگ های خلاء یا نشتی واشر سرسیلندر پراید و منیفولد ورودی ایجاد می گردد.

6. سنسور پدال گاز معیوب است

اگر سنسور پدال گاز به درستی کار نکند، باعث نوسان دور موتور پراید شما می گردد. چه در حال فشار دادن پدال گاز باشید یا نه این اتفاق می تواند باعث دور آرام و نوسان شدید دور موتور گردد که گاهی خطرساز است.

سایر علائم معیوب بودن سنسور پدال گاز شامل مصرف ضعیف سوخت، توقف در هنگام شتاب گیری و روشن شدن چراغ چک موتور است. معیوب شدن سنسور پدال گاز معمولاً به علت کثیفی یا خوردگی روی کنتاکت ها ایجاد می گردد که می توان آن ها را تمیز کرد.

بعلاوه ممکن است این ایراد به علت مشکل سیم کشی باشد. این احتمال وجود دارد که سنسور پدال دریچه گاز به طور کامل از کار بیفتد و احتیاج به تعویض داشته باشد.

7. گرفتگی انژکتورهای سوخت

هدف انژکتور رساندن سوخت مورد احتیاج برای کارکرد صحیح موتور است. با این حال، انژکتورها ممکن است به علت زباله و کثیفی مسدود شوند که به عدم دریافت سوخت کافی موتور منجر خواهد شد. این گرفتگی علت نوسان دور موتور پراید انژکتوری محسوب می گردد.

این شرایط می تواند مسائل زیادی را ایجاد کند از جمله نوسان دور در دقیقه، حرکات تند یا شتاب نگرفتن خودرو به طور معمول. با این حال، نشت خلاء یا کثیفی و فرسودگی شمع ها هم می تواند علائم مشابهی را ایجاد کند. البته خرابی فیوز پراید هم در بروز این مشکل بی تاثیر نیست.

بیشتر بخوانید: 9 علت روغن سوزی پراید که نمی دانید!

8. کثیف شدن فیلتر هوا

وظیفه فیلتر هوا جمع کردن آلاینده ها و کثیفی ها و تمیز نگه داشتن هوا قبل از ورود به موتور است. این اتفاق در نهایت می تواند باعث مسدود شدن فیلتر هوا گردد.

کثیفی فیلتر جریان هوا را به موتور محدود می نماید. این می تواند به انواع مسائل از جمله نوسان RPM یا تاخیر در شتاب منجر گردد. اگر این موضوع باعث ایجاد نوسان دور موتور پراید شما گردد، باید فیلتر هوا را با فیلتر تازه تعویض کنید.

9. آسیب دیدگی سرعت سنج

سرعت سنج برای طول عمر خودرو طراحی شده است؛ اگرچه نادر است اما ممکن است سرعت سنج آسیب ببیند و نباید از آن غافل شد.

هنگام نوسان دور موتور پراید چه باید کرد؟

اگر در حین رانندگی با نوسان دور موتور پراید روبرو هستید این موضوع را نادیده نگیرید.

برای اینکه ماشین تان دوباره به درستی کار کند همواره باید از کارهای ساده آغاز کنید. ابتدا سعی کنید شمع ها و فیلتر هوا را تعویض کنید. شاید لازم باشد از پاک نماینده انژکتور سوخت بهره ببرید تا ببینید چه اتفاقی می افتد.

با توجه به سن پراید خود اگر تا الان روغن گیربکس آن را تعویض نکرده اید، زمان مناسبی برای تعویض آن خواهد بود. عیب یابی بالا بودن دور موتور خودرو در اسرع وقت لازم است. اگر خودتان نمی توانید حتماً خودرو را نزد مکانیکی ببرید تا مشکل را تشخیص داده و رفع کند.

کارشناسان خبره وبلاگ دانشجو به این منظور در کنار شما هستند.

بیشتر بخوانید: 4 علت اصلی قطع شدن برق پراید!

جمع بندی

اگر در حین رانندگی با نوسان دور موتور پراید روبرو می شوید، ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. معیوب بودن شمع ها، عملکرد نادرست دریچه های کنترل هوای آزاد، خرابی سنسورهای میل لنگ، نشتی خلاء، گرفتگی انژکتورهای سوخت یا تسمه تایم نامناسب مهم ترین این دلایل هستند.

هر یک از این علائم منحصربه فرد هستند و با ارزیابی آن ها می توانید تشخیص دهید که کدام جزء خودرو معیوب است. اما اگر مشکل مربوط به هیچ یک از این موارد نباشد ممکن است با مشکل جدی تری روبه رو شوید و باید فوراً در پی یاری متخصص باشید.

از قلم نیاندازید که شما برای رفع نوسان دور موتور پراید می توانید از خدمات تعمیر خودرو وبلاگ دانشجو بهره ببرید تا کارشناسان مجرب وبلاگ دانشجو با مراجعه به محل موردنظر شما، این مشکل را کاملا رفع نمایند.

سوالات متداول

علت بالا رفتن دور بر دقیقه پراید چیست؟

دور بر دقیقه بالا می تواند به چند علت متفاوت ایجاد شده باشد.

این مشکل ممکن است ناشی از خرابی سنسور پدال دریچه گاز یا مسائل گیربکس ایجاد گردد.

اما اگر در مدت کوتاهی هنگام استارت زدن ماشین شما دور بر دقیقه افزایش یابد، زمانی که موتور سرد است این اتفاق کاملا طبیعی است.

چگونه نوسانات دور موتور پراید را رفع کنم؟

هیچ پاسخ کاملی برای این سوال وجود ندارد.

برترین راه برای رفع نوسانات دور بر دقیقه این است که با مکانیک مشورت کنید و از او بخواهید مشکل را تشخیص دهد.

زمانی که مشکل تشخیص داده شد آن ها می توانند برترین روش را توصیه نمایند.

چه چیزی باعث کاهش دور موتور در زمان رانندگی می گردد؟

افت دور بر دقیقه موتور هنگام تعویض دنده اغلب ناشی از خرابی سنسور دریچه گاز (TPS) است.

این سنسور دوده را جمع می نماید که از حرکت صحیح میله جلوگیری خواهد نمود.

اگر سنسور دریچه گاز به طور غیرعادی کار کند مخلوط هوا و سوخت عملکرد موتور را مختل خواهد نمود.

آیا ادامه رانندگی در زمان نوسان دور موتور پراید جایز است؟

اگر متوجه شدید دور در دقیقه پراید شما دائماً در نوسان است، بدیهی است که مسئله ای در ماشین شما وجود دارد.

در این شرایط شما باید در اسرع وقت به تشخیص مشکل خودروی خود بپردازید.

منبع: آچاره

به "9 علت برای نوسان دور موتور پراید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 علت برای نوسان دور موتور پراید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید