خراسان جنوبی کانون بیماری سالک نیست

به گزارش وبلاگ دانشجو، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه 18 استان درگیر بیماری سالک هستند، گفت: در حال حاضر خراسان جنوبی کانون بیماری سالک نیست.

خراسان جنوبی کانون بیماری سالک نیست

سالک یک بیماری انگلی می باشد که بیشتر در منطقه ها گرمسیری و نیمه گرمسیری بروز می نماید. این بیماری به دلیل عفونت ناشی از انگل لیشمانیا رخ می دهد.

انگل لیشمانیا با گزش پشه خاکی آلوده ایجاد می گردد و پس از گذشت ماه ها از گزش، نشانه های بیماری به تدریج ظاهر می گردد.

مهم ترین علائم سالک پوستی، ایجاد زخم هایی روی پوست است که معمولاً دردی ندارند. این زخم های پوستی ممکن است یک یا چند هفته و در بعضی موارد تا سال ها باقی بمانند. این زخم ها معمولاً بر روی بینی، لب و دهان است.

چند وقتی است که زنگ خطر این بیماری در بیشتر استان های کشور به صدا درآمده است به طوری که مدیر گروه بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: 19 استان در کشور با بیماری سالک درگیر هستند.

شناسایی 17 مورد در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در رابطه با شرایط بیماری سالک در خراسان جنوبی گفت: تعداد موارد سالک در خراسان جنوبی در سال گذشته 35 مورد و در شش ماه ابتدای سال جاری 17 مورد شناسایی شده است.

شایسته اضافه نمود: خراسان جنوبی فعلاً کانون سالک نبوده و موارد مشاهده شده همگی وارده می باشند.

او در خصوص راه های پیشگیری از این بیماری اظهار کرد: پیشگیری از بیماری در گرو حفاظت فردی از تماس نی پشه خاکی است که این کار با استفاده از توری، پشه بند آغشته به حشره کش، حشره کش ها و بعلاوه دفع صحیح زباله ها جهت کاهش فراوری مثل پشه خاکی و بهسازی محیط زیست انجام می گردد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نوع روستایی مبارزه با جوندگان و در نوع شهری بیماریابی و درمان بیماران اهمیت دارد و یکی از مهم ترین اقدامات جهت جلوگیری از توسعه بیماری پوشاندن زخم ها به وسیله بیمار می باشد.

وبلاگ دانشجو خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خراسان جنوبی کانون بیماری سالک نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان جنوبی کانون بیماری سالک نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید