ورود هزاران خواننده به عرصه موسیقی، نسل جوان موسیقی بی کیفیت را گوش می نماید

به گزارش وبلاگ دانشجو، پروانی گفت:بیش از هزاران خواننده در سال های اخیر به بازار موسیقی معرفی شده اند که تاثیر منفی روی عرضه اشعار و ترانه ها گذاشته است.

ورود هزاران خواننده به عرصه موسیقی، نسل جوان موسیقی بی کیفیت را گوش می نماید

ناصر پروانی، شاعر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی وبلاگ دانشجو، درباره کیفیت غالب ترانه های امروز اعلام کرد: متاسفانه شرایطی که در بازار عرضه و تقاضای موسیقی ما به وجود آمده است باعث شد حجم زیادی خواننده فراوری گردد. شاید در سال های اخیر پنج شاعر، نویسنده یا بازیگر خوب را به جامعه معرفی نموده باشیم متاسفانه بیش از هزاران خواننده در سال های اخیر به بازار موسیقی معرفی شده است. این تقاضای بسیار زیاد تاثیر بسیارمنفی روی عرضه اشعار و ترانه ها گذاشت. به گونه ای که شخصیت هنری موسیقی و شعر ما را از بین برد و صندلی موسیقی ایرانی را از بین بردیم.

وی ادامه داد: شرکت های موسیقی زیادی در کشور احداث شد. به طوری که می توان گفت صد ها شرکت غیررسمی در ایران شهرتهران فعالیت می نماید که در زمینه فراوری موسیقی فعال هستند. حجم زیاد فراوری موسیقی باعث شد غنای هنری اثر را کنار بگذارند و قطعه های موسیقی را با کاور کردن بسازند. این مسئله باعث می گردد موسیقی ای فراوری نمایند که ارزش خواندن ندارد. در مواردی دیدم چند صد میلیون برای فراوری موسیقی ای هزینه می گردد که ارزش خواندن ندارد درحالی که باید ابتدا متن اثر موسیقی را بشنوید به عبارت دیگر ابتدا شعر و ترانه قوی را ببینید سپس صدای خواننده و موسیقی را بشنویم.

این شاعر با اشاره به اینکه اگر به ترانه هایمان نگاه کنید می بنید بسیاری از صنایع ادبی در آن ساری و جاری هستند درحالی که در نوشتار های موسیقی امروز هیچ ردپایی از هنر و ادبیات دیده نمی گردد. این نوع آثار به شدت دیده می شوند و ادبیات ما را از بین می برند. دلیل اصلی آن تقاضای بازار است. نسل جوان ما موسیقی های بی کیفیت را گوش می نماید موسیقی هایی که از ترانه خوب خالی هستند در چند سال آینده با جوانی رو به رو هستیم که چیزی از شعر و ترانه اصیل ایرانی در او نمی بینیم. شرایط بسیار نگران نماینده است.

پروانی ابراز کرد: همواره به آهنگسازان و شاعران توصیه می کنم به شعر اصیل ایرانی بازگردید و آن ها را برای ساخت قطعه موسیقی انتخاب کنید. بعضی از خوانندگان هستند که شعر ها و غزل های شاعران گذشته و تازه را در قالب قطعه موسیقی اجرا کردند. غزل های زیبایی داریم که در شرایط کنونی خوانده می شوند. ترانه های بی مغز در فضای موسیقی ما رنگ می گیرند یک سنگ محک برای تشخیص ترانه خوب دارم. ترانه را بدون آهنگ بخوانند اگر جذابیت و زیبایی داشت می توانیم بگوییم شعر و ترانه زیباست. در غیر اینصورت فقط ریتم موسیقی را گوش می کنیم. تعداد اندکی قطعه موسیقی داریم که ترانه خوبی دارند. متاسفانه ذائقه جامعه تغییر نموده است و ترانه های بی مغز و بی محتوا که صندلیی ندارند پس زده می شوند. چون فراوری نمایندگان قطعه های خوب موسیقی امکان هزینه کمتری دارند کنسرت های فعالی ندارند و ذائقه مخاطب هم به سمت ترانه های سبک و بی محتوا می رود.

وی با اشاره به اینکه گروه های موسیقی خوب مانند چهارتار در فضای موسیقی ما اندک است ابراز کرد: گروه های موسیقی خوب مانند چهارتار در ابتدای فعالیتشان ترانه های بسیار قوی اجرا کردند سپس با توجه به ذائقه مخاطب آثارشان روز به روز ضعیف تر شد دلیل تمام این اتفاقات ضعیف شدن ذائقه موسیقایی مخاطب است که به صورت نرم و فرسایشی رخ می دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ورود هزاران خواننده به عرصه موسیقی، نسل جوان موسیقی بی کیفیت را گوش می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود هزاران خواننده به عرصه موسیقی، نسل جوان موسیقی بی کیفیت را گوش می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید