5 صحنه زیبا و تأثیرگذار انیمیشن های دیزنی

به گزارش وبلاگ دانشجو، یکی از کارهایی که دیزنی خوب بلد است، خلق بدیع ترین صحنه ها در حساس ترین لحظه یک شخصیت است. همه عاشقان دیزنی از انیمیشن ها و شخصیت های انیمیشنی محبوب خود تصاویری به یادماندنی را در خاطر دارند؛ تصاویری که حین دیدن مو بر اندامت سیخ می نماید و اشکت را درمی آورد. دیزنی متخصص این کار است و به عنوان پیشگام انیمیشن از همان آغاز کارش تا امروز که تقریباً صد سال از عمرش می گذرد، پیروز شده است تصاویر انیمیشنی زیبایی را برای ما به یادگار بگذارد؛ از عصر طلایی اش تا رنسانس تا دوره ی مدرن، بسیاری از این سکانس ها و لحظات انیمیشن های دیزنی به دلایل آشکار ماندگار شده اند.

5 صحنه زیبا و تأثیرگذار انیمیشن های دیزنی

و این صحنه ها و لحظات تنها به لحاظ بصری زیبا نیستند، معمولاً نوعی درون مایه احساسی شدید هم در آنها وجود دارد و همین است که باعث می گردد چنین تأثیرگذاری عمیقی روی مخاطبان خود داشته باشد. انیمیشن زیبا به خودی خود فوق العاده است، اما اضافه کردن یک لحظه اوج یا چالش احساسی به سکانس یا لحظه ای بخصوص بر کشش و جذابیت آن می افزاید. پنج صحنه زیبا، تأثیرگذار و به یاد ماندنی انیمیشن های دیزنی را مرور می کنیم؛ از پوکوهانتس تا گیسوکمند.

1. صحنه ترانه رنگ های باد در پوکوهانتس

  • سال اکران: 1995
  • کارگردان: اریک گلدبرگ، مایک گابریل
  • صداپیشگان: مل گیبسن، آیرین بدارد، کریستین بیل
  • خلاصه داستان: زنی به نام پوکوهانتس، دختر رئیس قبیله سرخپوست های پوتاهان مستقر در ویرجینیای امریکا را با جان اسمیت، کاپیتان نیروهای انگلیسی که تحت پروژه مستعمره سازی انگلیسی در امریکا در ویرجینیا حضور داشتند، آشنا می گردد. رابطه عاطفی بین این دو برقرار می گردد که باعث می گردد پوکوهانتس در برابر هم قبیله ای هایش قرار بگیرد.

پوکوهانتس (Pocahontas) از جمله انیمیشن های دیزنی است که شاید به خود فیلمش ایراداتی وارد باشد، از ساختار قصه گرفته تا مؤلفه های نژادپرستی مسئله سازی که در فیلم وجود دارد. اما ترانه رنگ های باد (Colors of the Wind) با آن کلام و ملودی زیبایی که دارد و صحنه ای که این ترانه در آن اجرا می گردد، یکی از تأثربرانگیزترین و زیباترین لحظات انیمیشن های دیزنی است. ترانه به نوبه خود زیباست و پیغام بسیار زیبایی درباره داشتن فکری باز و روشن و یاد گرفتن از آدم هایی که با ما متفاوت اند دارد و به لحاظ بصری هم که صحنه حیرت انگیز است.

بخش زیادی از صحنه مثل نقاشی آبرنگ است و که هم کاملاً از تصویرسازی طبیعی بهره می برد و هم المان های فانتزی. برترین راه ممکن برای تفسیر موسیقی است و به طور کلی به یاد ماندنی ترین سکانس فیلم. ونسا ویلیامز ترانه اش را خوانده است. در انیمیشن یک خواننده نمایش های موزیکال به نام جودی کوهن به جای پوکوهانتس می خواند.

2. صحنه ترانه من موآنا هستم در موآنا

  • سال اکران: 2016
  • کارگردان: ران کلمنتس، جان ماسکر
  • صداپیشگان: اولیل کاروالیو، دواین جانسون، تمورا موریسون، آلن تودیک، جامین کلمنت، نیکول شرزینگر
  • خلاصه داستان: موآنا در یک جزیره و میان قبیله ای بدوی، دختر رئیس قبیله است که نگران شرایط وخیم آینده قبیله است. طبق باورهای قدیمی قبیله، هیچ کس حق ترک جزیره را ندارد. اما موآنا تصمیم می گیرد این باور را بشکند و برای نجات آینده، به سفری دریایی برود.

این لحظه از انیمیشن موآنا (Moanan) ترکیبی فوق العاده از اوج احساسی و انیمیشن زیباست. در بزرگ ترین لحظه شک و تردید موانا، روح مادربزرگش در برابر او ظاهر می گردد و به شکل یک سفره ماهی درخشان زیر سطح آب ظاهر می گردد. موانا در این لحظه خودش به یکباره خودش را می شناسد و یاد می گیرد که یک بار دیگر به خود اعتماد کند. او و مادربزرگش در این لحظه آوازی را با هم می خوانند که آهنگی که در اوجش موانا با قدرت اعلام می نماید که من موآنا هستم!، و ارواح اجدادش او را به جلو راهنمایی می نمایند. این نقطه عطف احساسی در فیلم است و به خاطر تمام این عناصر کنار هم، تماشای آن واقعاً تأثیرگذار است. ترانه را ربل هاوس و اولی کراواهو با هم اجرا نموده اند.

3. صحنه تالار پایکوبی در دیو و دلبر

  • سال اکران: 1991
  • کارگردان: گری تروزدیل، کرک ویس
  • صداپیشگان: پیج اوهارا، رابی بنسون، ریچارد وایت، آنجلا لنسبری
  • خلاصه داستان: دختری درونگرا و اهل تفکر به نام بل که پدرش را ناپدید شده، در پی او به جنگل می رود و آنجا با شاهزاده ای که به خاطر خودخواهی و خودپسندی با طلسم یک جادوگر به دیو تبدیل شده و گل سرخ عمر طلسمش به علت بی عشقی رو به پژمردگی است، آشنا می گردد. رابطه ای عاطفی بین این دو شکل می گیرد که کم کم دل دیو را نرم می نماید.

این واقعاً یکی از نمادین ترین لحظات دیزنی در تمام دوران است و علت خوبی هم دارد. صحنه والس دیو و دلبر دور تا دور سالن پایکوبی با آهنگ دیو و دلبر (Beauty and the Beast) لحظه ای به یاد ماندنی در تاریخ سینماست. این نقطه عطف این دو شخصیت به علت اعتمادی است که به هم نموده اند، و انیمیشنی هم برای این صحنه ساخته شده، بر تأثیرگذاری آن می افزاید.

این صحنه بار ترکیبی از انیمیشن سه بعدی و دو بعدی ساخته شده است، و این تا پیش از دیو و دلبر هرگز اتفاق نیفتاده بود. همین چنان جلوه و ابعادی را به صحنه می بخشد که پایکوبی این دو را شگفت انگیز و تماشایی می نماید. این صحنه واقعاً شایسته لقب نمادینی که به خود گرفته، هست. در انیمیشن ترانه را آنجلا لنزبری می خواند. اما سلین دیون هم آن با یک خواننده مرد اجرا نموده است.

4. صحنه ترانه خودت رو نشان بده در انیمیشن یخ زده

  • سال اکران: 2019
  • کارگردان: کریس باک، جنیفر لی
  • صداپیشگان: کریستن بل، ایدینا منزل، جاش گد، جاناتان گروف
  • خلاصه داستان: پادشاه آگنار، فرمانروای سابق آرندل، برای دو دختر کوچک خود، السا و آنا، داستانی راجع به پدربزرگ شان، پادشاه رونارد، تعریف می نماید که با ساختن سدی در سرزمین همسایه ی خود و در نزدیکی جنگلی افسون شده، با قبیله همسایه نورثالدرا پیمان صلح را برقرار می نماید. با وجود این، درگیری رخ می دهد که منجر به مرگ پادشاه رونارد می گردد. و ارواح اصلی زمین، آتش، آب و هوا را خشمگین می نماید. ارواح ناپدید می شوند و دیواری از غبار همه را در جنگل افسون شده به دام می اندازد. آگنار نوجوان به علت یاری ناجی ناشناخته پیروز به فرار می گردد و بعد از بازگشت به آرندل به عنوان حاکم انتخاب می گردد.

به طور کلی، قسمت دوم یخ زده یک حالی دارد که از اولی پخته تر بالغ تر به نظر می رسد. انگار که پیغام فیلم بیشتر برای قشر بزرگسال جوان است تا بچه ها. خودت رو نشان بده (Show Yourself) که آیدینا منزل و ایوان ریچل وود آن را در انیمیشن اجرا می نمایند، یکی از سکانس های اصلی فیلم است که این ادعا را ثابت می نماید. چون ترانه باعث می گردد آدم به خودش بیاید و به هویت خودش به عنوان یک انسان فکر کند و خودش را بشناسد. این اوج سفر طولانی الساست که خودش را پیدا می نماید و در نهایت خودش را همان طور که هست می پذیرد.

انیمیشن صحنه هم زرق و برق دار است، چرا که یک بار دیگر مثل صحنه ترانه محبوب رهاش کن (Let It Go)، السا از میان غارهای یخی درخشان این سو و آن سو می دود و آواز می خواند. البته، تمام اینها زمانی به نقطه اوج می رسد که مادرش به آهنگ ملحق می گردد، و لحظه ای را می سازد که بسیار احساسی تر از آن چیزی است که هرکسی از دنباله یخ زده انتظار داشت.

5. صحنه فانوس ها در انیمیشن گیسوکمند

  • سال اکران: 2010
  • کارگردان: ناتان گرنو، بایرون هاوارد
  • صداپیشگان: مندی مور، زکری لی وای، دونا مورفی، هایدن والش، آکوستا اوا ارلنتستوتیر
  • خلاصه داستان: پرنسسی که گیسوان بلند و جادویی دارد، در خانه نامادری اش اسیر است. او با آشنا می گردد و به همراه برای تماشا دنیای بیرون از قصر نامادری فرار می نماید.

باز هم یک صحنه از نمادین ترین صحنه های تاریخ دیزنی در انیمیشن گیسوکمند (Tangled) و احتمالاً یکی از اولین صحنه هایی است که وقتی هواداران دیزی وقتی به صحنه های ماندگار انیمیشن هایش فکر می نمایند، به فکر شان خطور می نماید. نکته مشترک تمام این برترین لحظات دیزنی روی پرده دیزنی این است که معمولاً لحظه ای احساسی برای شخصیت/ های اصلی داستان است که اغلب به وسیله یک ترانه بیان می گردد. در این مورد، راپونزل و فلین رایدر به احساسات خود نسبت به یکدیگر پی می برند و راپونزل پایان اتفاقی را که در تمام زندگی اش رؤیای آن را داشت، تجربه می نماید.

ترانه من نور رو می بینم (I See The Light) دوئتی زیبا با صدای مندی مور و زکری لی وای است که در آن هر دو شخصیت احساسات خود را نسبت به هم بیان می نمایند، زیر هزاران فانوس که آسمان شب اطراف آن ها را روشن نموده و تصویرش بر آب افتاده است. تصویر دو شخصیت روی قایق وسط آب با تمام فانوس های شناور اطراف شان بسیار چشمگیر و رنگ های به کاررفته در تصویر و انیمیشن بسیار تأثیرگذار است. و به همین دلیل، یکی از به یاد ماندنی ترین و زیباترین لحظات انیمشن های دیزنی است.

منبع: gamerant

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 صحنه زیبا و تأثیرگذار انیمیشن های دیزنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 صحنه زیبا و تأثیرگذار انیمیشن های دیزنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید