به خودتان زحمت ندهید!

به گزارش وبلاگ دانشجو، گیاهی که امروز راجع به آن حرف می زنیم کاکتوس پارودیا است. اگر از پرورش گیاهان سخت گیر و افاده ای خسته شده اید، پارودیا را تهیه کنید تا خستگی تان در برود! این کاکتوس زیبا با کمترین نگهداری به خوبی رشد می نماید.

به خودتان زحمت ندهید!

جنس پارودیا شامل تعداد زیادی کاکتوس زیبا، توپی، کوچک و آسان رشد است. پارودیا بومی قسمت های مرکزی جنوب آمریکا است، جایی که گیاه از رطوبت زیاد محیط لذت می برد.

این کاکتوس برخلاف بیشتر کاکتوس ها به آفتاب کامل و مستقیم احتیاج ندارد، به خصوص در طول ماه های تابستان که آفتاب شدید و قوی است، پارودیا به مکانی با چند ساعت سایه احتیاج دارد.

گیاهان بالغ تر هر از گاهی گل هایی به رنگ های زرد، قرمز، نارنجی و صورتی فراوری می نمایند. رنگ گل گیاه بستگی به گونه آن دارد.

پاوردیا گیاهی بسیار آسان است و شروعی عالی برای تازه کارها است!

شرایط رشد

- نور

پاوردیا آفتاب مستقیم ظهر را دوست ندارد و در طول ساعات گرم روز باید در مکانی با مقداری سایه باشد. همین ویژگی پاوردیا، آن را به گیاهی عالی برای خانه های کم نور بدل می نماید. این گیاه می تواند آفتاب مستقیم صبح و عصرگاهی را تحمل کند.

- آبیاری

در طول فصول رشد گیاه (بهار و تابستان)، پاوردیا را به طور منظم آبیاری کنید تا خاک آن همیشه اندکی رطوبت داشته باشد. با فرا رسیدن فصل زمستان، آبیاری را کاهش دهید و اجازه دهید خاک گیاه در بین دو آبیاری تقریبا خشک گردد، اما اجازه ندهید به طور کامل خشک گردد و قبل از آن گیاه را آبیاری کنید.

- خاک

خاک کاکتوس غنی و با زهکشی خوب، خاک مناسب برای کاشت پاوردیا است.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مخصوص کاکتوسی که در بازار موجود است، تغذیه کنید. این گیاه به خوبی نسبت به کود دهی واکنش نشان می دهد. در طول فصل زمستان که زمان استراحت گیاه است، به آن کود ندهید.

تکثیر

پاوردیا به راحتی به وسیله گیاهچه هایی که گیاه مادر فراوری می نماید، تکثیر می گردد. این گیاهچه ها به سرعت رشد می نمایند و مانند دسته ای اطراف گیاه مادر را می گیرند.

برای تکثیر گیاه به این روش، ابتدا اجازه دهید گیاهچه ها تا مقدار ای رشد نمایند. سپس آنها را به یاری یک تیغ یا چاقوی تیز و استریل با احتیاط از گیاه مادر جدا کنید. گیاهچه های جدا شده را برای چند روز بر روی یک دستمال کاغذی قرار دهید تا محل زخم شان خشک گردد. بسته به وسعت محل زخم، زمان خشک شدن آن متفاوت خواهد بود. زمانی که زخم بست، تعدادی گلدان کوچک را با خاک تازه مخصوص کاکتوس پر کنید و گیاهچه ها را در آن بکارید. گلدان ها را در مکانی گرم و مرطوب قرار دهید و تا زمانی که رشد تازه را در آنها ببینید، در این مکان نگهداری شان کنید. زمانی که گیاهان تازه مستقر شدند و جان گرفتند، آنها را به گلدان کاکتوسی با سایز استاندارد منتقل کنید.

پاوردیا به وسیله کاشت دانه هم به راحتی تکثیر می گردد. برای تکثیر گیاه به این روش، دانه های آن را تهیه کنید و در گلدانی محتوی خاک جوانه زنی بکارید. خاک گلدان را همیشه مرطوب نگه دارید، بعد از مدتی جوانه های کوچک گیاه را مشاهده خواهید کرد. زمانی که جوانه های دانه سر از خاک برآوردند، برای چند ماه دیگر هم مرطوب نگهشان دارید. صبر داشته باشید، برخی انواع پاوردیا بعد از مدت زمان زیادی به سایز دلخواه می رسند.

تعویض گلدان

زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. بهتر است تعویض گلدان را در طول ماه های سرد سال انجام دهید. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "به خودتان زحمت ندهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به خودتان زحمت ندهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید