سازمان جهانی ایکوموس 2019 را سال چشم انداز های روستایی اعلام نمود!

به گزارش وبلاگ دانشجو، سال چشم انداز های روستایی

شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی که به نام ایکوموس (ICOMOS) شناخته می گردد سازمانی برای مراقبت و حفظ اماکن میراث فرهنگی در دنیا است. این سازمان هرسال شعاری را برای سال تازه اعلام می نماید تا به این ترتیب توجه همه را به موضوعی مهم و حیاتی جلب کند و اقدامات خاصی را در آن راستا انجام دهد. سال جاری نیز سازمان ایکوموس سال 2019 را سال چشم انداز های روستایی اعلام نموده است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این خبر بیشتر صحبت کنیم.

سازمان جهانی ایکوموس 2019 را سال چشم انداز های روستایی اعلام نمود!

سازمان ایکوموس چیست؟

ایکوموس یا شورای بین المللی ابنیه و محوطه های تاریخی در سال 1982 روز 18 آوریل را روز جهانی بناهای و محوطه های تاریخی نامگذاری نموده و این موضوع در بیست و دومین مجمع عمومی یونسکو رسما به ثبت رسید. از آن موقع تا به امروز هرسال در این روز برنامه های خاصی برای ترویج میراث فرهنگی و افزایش آگاهی عمومی در خصوص تنوع، ارتباط و آسیب پذیری آن و اقدامات برای حفظ و پاسداری از آن جشن گرفته می گردد.

شعار سال 2019: چشم انداز های روستایی

سازمان ایکوموس به این منظور، همه ساله شعاری را به مناسبت روز جهانی ابنیه و محوطه های تاریخی اعلام می نماید تا در آن سال توجه جهان را به موضوعی قابل توجه و حساس جلب کند. سال جاری نیز ایکوموس سال 2019 را سال چشم انداز های روستایی خاطرنشان کرد. این نام گذاری با موضوع همایش میراث روستایی که در کشور مراکش برگزار می گردد هم کاملا همخوانی و سازگاری دارد. روز جهانی ابنیه و محوطه های تاریخی و همین طور نامگذاری 2019 به عنوان سال چشم انداز های روستایی فرصتی مناسب برای جوامع علمی ملی و بین المللی ایجاد می نماید تا بتوانند آگاهی عمومی در خصوص ارتباط چشم انداز های روستایی و چالش ها، مسائل و منافع و مزایای حفظ آن را افزایش بدهند.

تعریف منظره ها روستایی

بر اساس تعریف سازمان ایکوموس، منظره ها روستایی به منطقه های خشک و آبی گفته می گردد که در نتیجه تعامل انسان و طبیعت برای فراوری مواد غذایی و سایر منابع طبیعی تجدیدپذیر به وجود آمده است. این چشم انداز های روستایی غالبا به وسیله کشاورزی، دامداری و گاوداری، ماهیگیری و آبزی پروری، جنگل داری، جمع آوری مواد غذایی وحشی، شکار و استخراج منابع مختلف مثل نمک ایجاد می گردد. با این حال، تمام منظره ها طبیعی دارای معانی فرهنگی هستند که به وسیله افراد و جوامع مختلف به آن ها نسبت داده می گردد و تمام منطقه ها روستایی دارای این منظره ها هستند. چشم انداز های روستایی برای قرن ها و حتی هزاران سال توانسته اند تعادل و توازن بین فعالیت های انسانی و محیط اطراف آن را حفظ نمایند و به همین علت هم از اهمیت و ارزش بالایی برخوردارند.

به این ترتیب ایکوموس امیدوار است با نامگذاری 2019 به عنوان سال چشم انداز های روستایی بتواند توجه کشورهای مختلف را به این موضوع جلب کند و منجر به ایجاد برنامه و اقدامات لازم برای تقویت و حفظ و پاسداری این منظره ها بگردد. گفتنی است که کشورهای مختلف جهان هم هر سال در روز 18 آوریل و به مناسب روز جهانی ابنیه و محوطه های تاریخی برنامه ها و مراسم گوناگونی را برگزار می نمایند.

منبع: الی گشت

به "سازمان جهانی ایکوموس 2019 را سال چشم انداز های روستایی اعلام نمود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان جهانی ایکوموس 2019 را سال چشم انداز های روستایی اعلام نمود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید