سفر با هواپیماهای بدون پنجره در آینده
به گزارش وبلاگ دانشجو، تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است و این پیشرفت در بعضی مواقع ما را به شدت شگفت زده می نماید، مثلا تصور کنید در آینده سفر های هوایی با هواپیما های بدون پنجره انجام گردد. البته این اصلا خبر خوبی برای کسانی که در هواپیما جایگاه کنار پنجره را دوست دارند، نیست.
اخیرا خبر هایی در خصوص ساخت هواپیما های بدون پنجره در آینده نزدیک شنیده شده است و این خبر نگرانی را در دل بعضی از افراد که از فضای بسته ترس دارند، بیدار نموده است. البته نمی توان از لذت کنار پنجره نشستن در سفر هوایی و دیدنی زمین از ارتفاع زیاد، به سادگی گذشت، اما خبر خوب در این میان، معین نبودن زمان قطعی برای انجام این کار است. حذف پنجره های هواپیما، قطعا کار ساده ای نیست و احتیاج به زمان و تحقیق بیشتری دارد.
در حال حاضر تنها یک نمونه از پرواز های فرست کلاس از زیر مجموعه هواپیما های بوئینگ ER300 -777 در خط امارات در حال فعالیت است که مسافران جایگاه های وسط به وسیله نمایش گر های پیشرفته، قادر به دیدنی فضای بیرون هواپیما خواهند بود، یعنی علاوه بر پنجره های اطراف مسافران بیشتر با پنجره های مجازی سرگرم خواهند شد.
این تکنولوژی، باور نکردنی و کم سابقه است و منحصر به فرد بودن این هواپیما، دلیلی بر گرانی آن شده است، زیرا اضافه کردن این نمایش گر ها از اضافه کردن پنجره ها هنگام ساخت پر هزینه تر بوده است. اما نکته قابل توجه این است که اگر این نمایش گر ها حین پرواز دچار مشکل شوند، برای سرگرم کردن مسافران در یک فضای بسته چه کاری می توان انجام داد! زیرا یکی از راه های کنترل استرس در پرواز، دیدنی فضای بیرون از پنجره هواپیما است.
الان ممکن است این سوال در فکر شما شکل گیرد که چرا ما در خصوص هواپیما های بدون پنجره صحبت می کنیم؟ خب اضافه کردن پنجره به هوایپما، موجب بالا رفتن وزن آن می گردد، زیرا پنجره ها در بدنه هواپیما همچون درز در دیوار هستند که استقامت و محکمی آن را پایین می آورند. در نتیجه با بالا رفتن وزن هواپیما، سوخت بیشتری هم مصرف شده و اثرات مخرب زیست محیطی آن نیز افزایش می یابد.
البته به نظر می رسد فراوری کنندگان هواپیما هیچ برنامه ای برای حذف یا جایگزینی پنجره ها ندارند. نسل تازه هواپیما هایی که ساخته شده اند، نه تنها دارای پنجره هستند بلکه در بسیاری از موارد دیده شده که ابعاد آن نسبت به سری های قبل بزرگ تر هم شده است. مثلا هواپیما های ایرباس 350A و بوئینگ 787 که به صورت طولانی مدت هم در خط های هوایی مشغول به فعالیت هستند، نسبت به نسل های قدیمی تر خود دارای پنجره های بزرگ تری هستند.
بوئینگ در حال حاضر هواپیمایی با سایز میانه برای سال 2020 طراحی نموده که تمامی اسناد و مدارک نشان می دهد که کابین هواپیما دارای پنجره است، پس جای پنجره های شما امن است و دلیلی ندارد برای آینده نگران باشد.
در طراحی و ساخت هواپیما های تازه در آینده ممکن است گزینه هایی برای انتخاب در اختیار شما قرار گیرد، مثلا در هواپیما قسمتی بدون پنجره ساخته گردد و شما برای استراحت و داشتن خوابی کوتاه در پرواز های طولانی به آن قسمت بروید و دوباره به جایگاه اصلی خود باز گشت و از دریچه هواپیما بیرون را دیدن کنید تا زمان زودتر سپری گردد. این می تواند ایده خوبی باشد که با استقبال مسافران همراه گردد، اما قطعا هزینه آن هم بیشتر خواهد شد.
منبع: کجارو / lonelyplanet