شیوه ای نوین در رادیواکتیو سرطان را درمان می نماید

به گزارش وبلاگ دانشجو، ایمپلنت رادیواکتیو، تومور ها را با موفقیت پیش از بالینی پاک می نماید.

شیوه ای نوین در رادیواکتیو سرطان را درمان می نماید

مهندسان دانشگاه دوک یک سیستم تحویل تازه برای درمان سرطان ایجاد نموده اند و پتانسیل آن را در برابر یکی از دردسرسازترین اشکال این بیماری نشان داده اند.

در تحقیقات تازه منتشر شده روی موش های مبتلا به سرطان لوزالمعده، دانشمندان نشان دادند که چگونه یک ایمپلنت رادیواکتیو می تواند تومور ها را در بیشتر جوندگان به طور کامل از بین ببرد و نشان می دهد که آن ها می گویند: موثرترین درمانی است که تا به امروز در این مدل های پیش بالینی مطالعه شده است.

تشخیص و درمان سرطان لوزالمعده بسیار سخت است، زیرا سلول های توموری از نوع بسیار فراری هستند و مملو از جهش هایی که آن ها را در برابر بسیاری از دارو ها مقاوم می نماید.

این سرطان تنها 3.2 درصد از کل سرطان ها را تشکیل می دهد، اما سومین دلیل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان است.

یکی از راه های مقابله با آن، استفاده از شیمی درمانی برای نگه داشتن سلول های تومور در حالتی است که آن ها را در برابر تشعشع آسیب پذیر می نماید و سپس با پرتوی هدفمند به تومور برخورد می نماید.

انجام این کار به گونه ای ست که به تومور حمله می نماید، اما بیمار را در معرض دوز های سنگین پرتو قرار نمی دهد.

روش دیگری که دانشمندان در حال آنالیز آن هستند، استفاده از ایمپلنت هایی است که می توانند مستقیماً در داخل تومور قرار داده شوند تا با مواد رادیواکتیو از داخل به آن حمله نمایند.

آن ها با استفاده از پوسته های تیتانیوم برای محصور کردن نمونه های رادیواکتیو، نفوذ هایی انجام داده اند، اما می تواند باعث آسیب به بافت اطراف گردد.

جف شال، نویسنده این مطالعه گفت: در حال حاضر هیچ راه خوبی برای درمان سرطان پانکراس وجود ندارد.

شال و تیمش یک نوع جایگزین از ایمپلنت را آنالیز کردند، یکی از مواد زیست سازگارتر که خطرات مشابهی برای بدن انسان ایجاد نمی نماید.

دانشمندان از زنجیره های مصنوعی اسید های آمینه موسوم به پلی پپتید های الاستین مانند (ELPs) استفاده کردند که در دمای اتاق در حالت مایع باقی می مانند، اما یک ماده ژل مانند پایدار در محیط گرمتر بدن تشکیل می دهند.

این ماده در مدل های مختلف موش با سرطان لوزالمعده همراه با یک عنصر رادیواکتیو به نام ید-131، ایزوتوپی که به خوبی مطالعه شده و به طور گسترده در درمان پزشکی استفاده می گردد، به تومور ها تزریق شد.

در این محیط، ELP ید-131 را دفع می نماید و از نشت آن به بدن جلوگیری می نماید، اما به آن اجازه می دهد تا اشعه بتا را منتشر کند که به تومور اطراف نفوذ می نماید.

پس از صرف تابش، بیوژل ELP با خیال راحت به اسید های آمینه بی ضرر تجزیه می گردد.

این درمان در ترکیب با یک داروی شیمی درمانی رایج به نام پاکلیتاکسل آزمایش شد.

ایمپلنت های رادیواکتیو به تومور های سرطانی درست در زیر پوست تزریق شدند، اما با جهش هایی که در سرطان لوزالمعده رخ می دهد، اما تومور های درون خود لوزالمعده که از نظر زمانی عمر بیشتر دارند، درمان آن ها سختتر است.

در تمام مدل های آزمایش شده، دانشمندان نرخ پاسخ 100٪ به درمان را گزارش می نمایند.

در سه چهارم مدل ها، درمان دوگانه در 80 درصد مواقع تومور ها را به طور کامل از بین برد.

دانشمندان این درمان تازه را برای مقابله با سرطان لوزالمعده به کار بردند، زیرا می خواستند پتانسیل آن را در برابر یکی از پیچیده ترین اشکال این بیماری کشف نمایند، اما معتقدند که این نتایج برای کاربرد گسترده تر آن مفید است.

محقق شال گفت: ما فکر می کنیم که تشعشع ثابت به دارو ها اجازه می دهد تا با اثرات آن قوی تر از پرتو درمانی خارجی تعامل داشته باشند.

این باعث می گردد فکر کنیم که این رویکرد ممکن است در واقع برای بسیاری از سرطان های دیگر نیز بهتر از پرتو درمانی خارجی عمل کند.

قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، تست های زیادی وجود دارد که آزمایش روی حیوانات بزرگتر گام بعدی فوری برای محققان است.

آن ها می گویند که این یافته ها از نظر اینکه چگونه درمان می تواند تومور ها را از بین ببرد بی نظیر است، به طوری که آشوتوش چیلکوتی، عضو تیم، آن ها را به عنوان نتایج علیه سرطان لوزالمعده در مراحل پایانی توصیف می نماید که آزمایشگاه او در تقریباً 20 سال گذشته فراوری نموده است.

شال گفت: ما در بیش از 1100 درمان در مدل های پیش بالینی یک آنالیز عمیق انجام دادیم و هرگز به نتیجه ای نرسیدیم که تومور ها کوچک شده و ناپدید شوند. وقتی بقیه ادبیات می گویند آنچه می بینیم اتفاق نمی افتد.

این تحقیق در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

منبع: سایت مدیکال اکسپرس منتشره از دانشگاه دوک

وبلاگ دانشجو علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شیوه ای نوین در رادیواکتیو سرطان را درمان می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه ای نوین در رادیواکتیو سرطان را درمان می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید