چرا انگلیسی ها از سمت چپ می رانند؟

به گزارش وبلاگ دانشجو، انگلیسی ها در دنیای خودرو با چند مشخصه شناخته می شوند و یکی از آن ها راندن آن ها از سمت چپ است. به بیان دیگر فرمان خودرو ها در انگلستان سمت راست خودرو واقع شده است و به همین علت خودرو ها از سمت چپ جاده حرکت می نمایند.

چرا انگلیسی ها از سمت چپ می رانند؟

اما انگلیسی ها در این ویژگی تنها نیستند، چرا که 55 کشور دیگر نیز از فرهنگ انگلیسی در زمینه رانندگی پیروی می نمایند. اما این رسم و سنت از کجا آمده است؟

به گفته مورخان، ارتش امپراتوری روم در سمت چپ جاده ها و جاده ها حرکت می کردند، زیرا از دست راست برای نگه داشتن سلاح استفاده می کردند. به این ترتیب که هنگام عبور از شخصی، سلاح همواره در سمتی قرار می گرفت که دشمن احتمالی از آن طرف نزدیک می شد.

این رسم برای اسب سواران نیز به همان میزان مفید بود، زیرا نیزه یا شمشیر با بازوی راست نگه داشته می شد و دست دیگر افسار را کنترل می کرد و بنابراین، سمتی بود که از آن به دشمن حمله می شد.

با ورود کالسکه ها، کالسکه ران ها باید با دست چپ افسار و با دست راست شلاق را کنترل می کردند، بنابراین توصیه می شد در سمت چپ رانندگی نمایند تا به عابران پیاده ای که در کنار جاده راه می فرایند آسیب نرسانند.

بعلاوه مطابق یک رسم، اشراف در سمت چپ و بقیه در سمت راست جاده حرکت می کردند. هنگامی که انقلاب فرانسه رخ داد، سنت های اشرافی اروپا دگرگون شد و قانون سفر به حرکت از سمت راست تغییر یافت. بعد ها ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه این فرایند را به سایر کشور های اروپایی توسعه داد.

بیشتر نقاط دنیا از رسم فرانسوی ها برای حرکت از سمت راست پیروی کردند، با این حال بریتانیا و کشور های مستعمره از رسم سابق پیروی کردند.

بعضی کشور ها نیز که تحت تاثیر فرهنگ انگلیسی قرار داشتند، قانون حرکت از سمت چپ را ادامه دادند. کشور هایی مانند هند، ژاپن، تایلند یا هنگ کنگ در آسیا. استرالیا و نیوزلند در اقیانوسیه؛ کنیا، آفریقای جنوبی یا موزامبیک در آفریقا؛ و ایرلند، قبرس یا مالت در اروپا و جامائیکا، باهاما، باربادوس، ترینیداد و توباگو و آنتیگوا و باربودا در قاره آمریکا از قانون راندن در سمت چپ پیروی می نمایند.

سوئد یکی از کشور هایی بود که تصمیم گرفت تا جهت حرکت خودرو را از سمت چپ به سمت راست تغییر دهد. پس از آن نیز در سال 1967، بریتانیا تصمیم گرفت تا رویه خود را با سایر دنیا یکسان کند و خودرو ها از سمت راست حرکت نمایند، اما هزینه بالای عملیات در نهایت منجر به لغو آن شد.

هزینه این کار در آن موقع 264 میلیون پوند تخمین زده شد که با معیار های امروزی برابر 4.7 میلیارد یورو است.

منبع: خودرو بانک

منبع: فرارو

به "چرا انگلیسی ها از سمت چپ می رانند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا انگلیسی ها از سمت چپ می رانند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید