چی بهتر از ماهی؟!

به گزارش وبلاگ دانشجو، با این که در چند سال اخیر فراوری ماهی و سایر آبزیان در سطح کشور افزایش چشم گیری داشته ولی هنوز هم درصد بالایی از هموطنان ما رغبت چندانی به خوردن ماهی و سایر آبزیان نشان نمی دهند که بدون شک یکی از علل عمده آن، شناخت ناکافی از ارزش های غذایی و دارویی گوشت ماهی است. در این مقاله قصد داریم بیش از پیش به این مهم بپردازیم.

چی بهتر از ماهی؟!

چی بهتر از ماهی؟!

با این که در چند سال اخیر فراوری ماهی و سایر آبزیان در سطح کشور افزایش چشم گیری داشته ولی هنوز هم درصد بالایی از هموطنان ما رغبت چندانی به خوردن ماهی و سایر آبزیان نشان نمی دهند که بدون شک یکی از علل عمده آن، شناخت ناکافی از ارزش های غذایی و دارویی گوشت ماهی است. در این مقاله قصد داریم بیش از پیش به این مهم بپردازیم.

ترکیبات ماهی

گوشت ماهی سرشار از پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است. به همین علت نقش مهمی در سلامت ما ایفا می نماید.

پروتئین ماهی: پروتئین ها از 20 نوع اسید آمینه ساخته شده اند که 10 نوع از این اسید آمینه ها برای بدن لازم است ولی بدن قادر به ساخت آنها نیست. گوشت ماهی هر 10 نوع اسید آمینه ضروری بدن را دارد. به طور میانه، اندازه پروتئین ماهی حدود 19 درصد است که به طور کامل جذب بدن می گردد.

چربی ماهی: گوشت ماهی نوعی چربی به نام امگا 3 دارد که گوشت قرمز فاقد آن است. این چربی برخلاف دیگر چربی ها برای بدن زیان ندارد و می تواند چربی خون انسان را کنترل کند. بعلاوه به راحتی جذب خون شده و موجب چاقی نمی گردد.

ویتامین ها: ماهی بسیاری از ویتامین های مورد احتیاج بدن از جمله ویتامین A، B، D، E و K را دارد. ویتامین 1 A در کبد ماهیان آب شور و ویتامین2 A در کبد ماهیان آب شیرین بیشتر است.

مواد معدنی: مهم ترین مواد معدنی در بدن ماهی شامل کلسیم، ید، سدیم، مهمیم، فسفر، آهن، روی و گوگرد است. در هر کیلوگرم وزن ماهی هوور (تون) به طور میانه 4/0 گرم کلسیم وجود دارد. در هر کیلو ماهی قباد 3/3 تا 4/7 گرم فسفر موجود است و 07/0 وزن ماهی قزل آلا را گوگرد تشکیل می دهد. در هر 100 گرم گوشت ماهیان آب شیرین 34 تا 96 میلی گرم سدیم وجود دارد و در 100 گرم ماهی قزل آلا به اندازه 345 تا 440 میلی گرم پتاسیم موجود است. در هر 100 گرم گوشت ماهی تازه 4/0 تا 6/0 میلی گرم مس وجود دارد و هر 100 گرم گوشت ماهی کپور 7/1 میکروگرم ید دارد. در نهایت هر 100 گرم از گوشت تمامی ماهیان 3/0 تا 7/0 میلی گرم را روی تشکیل می دهد.

فواید مصرف ماهی

اغلب مردم دنیا غذاهای دریایی را به واسطه طعم بسیار عالی و به اسم یک وعده کامل غذایی میل می نمایند. از سوی دیگر، هر روز بر سطح آگاهی های مردم از فواید بهداشتی مصرف غذاهای دریایی افزوده می گردد. گزارش های پزشکی هم نشان می دهند در صورت مصرف نکردن میزان کافی از غذاهای شیلاتی و به ویژه ماهی، بدن با چه مشکلاتی روبه رو خواهد شد. بر اساس مقالاتی که به تازگی از سوی دکتر ری رایس، رییس بنیاد ماهی انگلیس منتشر شده است، غذاهای دریایی به دلایل گوناگون از نظر تغذیه منحصر به فرد هستند که به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

غذاهای دریایی کربوهیدرات، قند و نشاسته کمی دارند یا فاقد این مواد هستند، بنابراین چاق نمی نمایند.

ماهی منبع اسیدهای چرب امگا 3 است. تحقیقات نشان داده امگا 3 برای فعالیت صحیح مغز و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، درد مفاصل و سرطان به علت داشتن سلنیوم بالا مفید است. از سوی دیگر، امگا 3 سلامت شبکیه چشم را ارتقا می دهد و خطر بروز بیماری چشمی تخریب ماکولا (لکه زرد شبکیه) در افرادی که ماهی مصرف می نمایند 36 درصد کمتر است.

بچه هایی که در رژیم غذایی آنها ماهی وجود دارد نسبت به سایر بچه ها کمتر به بیماری آسم مبتلا می شوند.

ماهی از لخته شدن خون جلوگیری نموده، قابلیت ارتجاعی رگ های خونی را بهبود می بخشد، فشارخون را کاهش می دهد، چربی خون را پایین می آورد و کلسترول خوب خون را افزایش می دهد.

افراد مسنی که در طول هفته حداقل یک مرتبه ماهی مصرف می نمایند، خطر کمتر ابتلا به بیماری های مربوط به از دست دادن حافظه از جمله آلزایمر آنها را تهدید می نماید.

افرادی که به طور مستمر ماهی مصرف می نمایند کمتر دچار افسردگی می شوند.

مصرف ماهی به افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، یاری می نماید تا راحت تر بتوانند اندازه قند موجود در خون خود را کنترل نمایند.

مصرف مکرر ماهی علایم بیماری هایی مانند رماتیسم مفصلی، سوریاس و بیماری هایی که به ایجاد نقص در سیستم ایمنی بدن منجر می شوند را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

مصرف ماهی در طول دوران بارداری امکان زایمان کودک نارس و زایمان زودهنگام را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

طبق گزارشی که در ژورنال پزشکی انگلیسی چاپ شده، مصرف ماهی یا روغن ماهی برای جلوگیری از حملات قلبی به ویژه در افرادی که مبتلا به نارسایی عروقی هستند، ضرورت دارد. شیوه عمل و تاثیر امگا3 در جلوگیری از بیماری های قلبی هنوز تعیین نشده اما به نظر می رسد مصرف ماهی با کاهش اندازه تری گلیسیرید و فشارخون، از لخته شدن خون جلوگیری نموده و ماهیت ضدالتهابی به رگ های خونی می دهد.

ماهی دارای خواص ضدالتهابی بوده و موجب درمان التهاب، کاهش سردردهای میگرنی و دردهای عضلانی می گردد. بعلاوه در درمان بیماری های التهابی مفاصل مانند روماتیسم، آرتریت روماتویید و آرتروز نقش دارد.

مصرف ماهی موجب بهبود اشتها، خواب راحت و یاری به ترمیم حافظه کوتاه مدت در بیماران مبتلا به آلزایمر می گردد. مصرف ماهی و روغن ماهی موجب کاهش علایم بعضی از بیماری های روانی مانند شیزوفرنی می گردد.

خوردن ماهی از بروز بیماری های گواتر، پوسیدگی دندان ها، افزایش فشار خون و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می نماید.

پروتئین موجود در ماهی به علت داشتن اسیدهای آمینه لازم و عوامل محرک رشد اثر مهمی در ترمیم بافت ها و سلامت و شادابی انسان و به طور کلی رشد بدن دارد و کمبود آن سبب فقدان تعادل دستگاه عصبی و عقب ماندگی فکری و رنجوری و ضعف جسمانی می گردد و مقاومت بدن را در مقابل بیماری های عفونی کاهش می دهد.

امروزه ویتامین E به اسم داروی ضد پیری مصرف می گردد و ماهی که سرشار از ویتامین E است، در به تاخیر انداختن پیری موثر است.

کنسرو ماهی های استخوان دار مانند ساردین و کلیکا منابع عالی کلسیم و فسفر هستند زیرا همراه با استخوان کنسرو شده صرف می شوند.

مصرف اسید چرب امگا 3 نه تنها بیماری های تنفسی را بهبود می بخشد بلکه در بیماران با تنگی نفس حاد و شدید که در بیمارستان بستری هستند هم تاثیر دارد. از سوی دیگر، تحقیقات نشان داده مصرف چربی ماهی احتمال بروز بیماری برونشیت در انسان را کاهش می دهد.

حرف آخر

اگر جزو کسانی هستید که ماهی آب پز می خورید ولی با این مشکل روبه رو هستید که ماهی به هنگام پختن در آب متلاشی می گردد، برای جلوگیری از این کار کمی سرکه در آب جوش بریزید و ماهی را در آن بپزید. اگر از ماهی منجمد استفاده می کنید، برای ذوب کردن یخ ماهی آن را هرگز در آب نگذارید بلکه در شیر بگذارید. شیر مزه یخ زدگی را از ماهی می گیرد و طعم دلپذیری به آن می دهد به طوری که همه فکر می نمایند ماهی تازه است. توصیه می گردد پوست ماهی را نخورید زیرا پوست اولین قسمت بدن ماهی است که در معرض تماس با آلودگی قرار گرفته است. اگر تیغ ماهی هم در گلویتان گیر کرد، کمی سیب زمینی یا نان خمیر بخورید. برای کم کردن درد ناشی از تیغ ماهی در گلو هم آبلیمو مک بزنید. آب لیمو تیغ را نرم نموده و درد را ساکت می نماید.

نحوه مصرف

برترین شیوه مصرف ماهی به صورت قرار دادن آن در فر، آب پز و بخار پزکردن و بریانی است.

طبخ در فر: شکاف های کوچکی را در تمام قسمت های بدن ماهی ایجاد کنید. آن را درون یک ظرف آغشته به روغن قرار داده و سر تا سر آن را با فویل بپوشانید. برای طعم بهتر می توانید از گیاهان معطر، آبلیمو و روغن زیتون بهره ببرید. آن را در حرارت 180 درجه سانتی گراد قرار داده و به طور مکرر آن را چرب کنید.

نیم سرخ شده: ماهی را خشک نموده و آن را در آرد سوخاری بغلتانید. میزانی روغن داخل ماهی تابه ریخته و با شعله آرام ماهی را سرخ کنید.

بریانی: شکاف هایی در تمام قسمت های بدن ماهی ایجاد کنید تا گرما به همه جای آن نفوذ کند. ماهی را در کباب پزی که از قبل داغ شده بگذارید و به طور مرتب آن را چرب کنید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "چی بهتر از ماهی؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چی بهتر از ماهی؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید