10 ویژگی کلیدی اندروید 12 که باید با آن ها آشنا شوید

به گزارش وبلاگ دانشجو، بیشتر از ده سال پیش و در سال 2008 که برند فنلاندی نوکیا پادشاه بازار تلفن های همراه بود، غول سبزی به دنیا آمد که رویاهای بزرگی داشت. سیستم عامل اندروید با کوشش های شبانه روزی برنامه نویسی به نام اندی رابین در شرایطی معرفی گردید که کاربران تلفن های همراه نوکیا از خلاقیت رو به افول این شرکت ناراضی بودند و مدعی جدیدی در بازار ظهور نموده بود که تلفن های هوشمند جذابی به نام آیفون را عرضه می کرد. در چنین شرایط جذابی این شرکت بزرگ گوگل بود که تصمیم گرفت یک سیستم عامل متن باز برای تلفن های هوشمند عرضه کند تا سازندگان تلفن های هوشمند را برای جذب حداکثری مشتریان بازار هم متحد نموده باشد.

10 ویژگی کلیدی اندروید 12 که باید با آن ها آشنا شوید

اولین نسخه پایدار از سیستم عامل اندروید در 30 آوریل 2009 و با نام کیک فنجانی معرفی گردید. تنها چند ماه نوبت به اندروید دونات رسید و پس از آن نسخه دوم اندروید با نام نان خامه ای هم از راه رسید. اندروید 2 با بروزرسانی های متعدد برای مدتی طولانی در میان تلفن های هوشمند بازار استفاده شد و با انتشار اندروید 3 که بیشتر برای تبلت ها بود، سیستم عامل متن باز گوگل که فرصت توسعه به وسیله هر مجموعه ای را داشت، وارد عصر نوی شد. در نوامبر 2011 بود که گوگل از نسخه 4 سیستم عامل اندروید با نام بستنی حصیری رونمایی کرد. نسخه های بعدی اندروید به عنوان بروزرسانی هایی برای اندروید 4 با نام های آب نبات ژله ای و کیت کت عرضه شدند و پس از نوبت به بزرگترین بروزرسانی تاریخ سیستم عامل آزاد گوگل رسید؛ اندروید 5 با نام آب نبات چوبی در تاریخ 12 نوامبر 2014 معرفی گردید و این سیستم عامل را یک پله ارتقا داد.

اندروید که در دوران نسبتا کوتاه حضورش در بازار تلفن های هوشمند به رایج ترین سیستم عامل میان کاربران تبدیل شده بود با نسخه پنجم وارد دورانی شد که استفاده از آن را راحت تر از قبل می کرد. گوگل با اندروید 5 کوشش کرد تا سیستم عاملش را پایدارتر از همیشه و در اختیار همه کاربران قرار دهد. اندروید 5 روان تر و سریع تر از همیشه بود و تصمیم داشت به بروزرسانی های متعدد سیستم عامل محبوب کاربران خاتمه دهد. ظاهر نو و امکانات بیشتری که اندروید 5 به کاربران ارائه می داد با اندروید 6 توسعه بیشتری پیدا کرد؛ اندروید مارشمالو که در پنجمین روز ماه اکتبر سال 2015 معرفی گردید. در ادامه بروزرسانی های سالانه اندروید نوبت به اندروید 7 رسید تا در سال 2016 و با نام نوقا منتشر گردد.

در ادامه همکاری های گوگل با شرکت های فراورینماینده مواد غذایی این اندروید 8 بود که با نام اندروید اوریو عرضه شد و پیشرفت بزرگی در دنیای هوش مصنوعی تلفن های هوشمند رقم زد. در سال 2018 نوبت به اندروید 9 رسید تا با نام پای عرضه گردد. بروزرسانی های نه چندان متعدد اندروید باعث شده بود که تلفن های هوشمند بیشتر از قبل به آخرین نسخه اندروید مجهز شوند و این نسخه پایدار در اختیار کاربران بیشتری قرار بگیرد. از سوی دیگر گوگل امیدوار بود با انتشار نسخه های کم تر اندروید پیروز گردد مدل های پایدارتر این سیستم عامل را در اختیار تعداد حداکثری کاربران قرار دهد. به همین علت اندروید پای تنها یک نگارش داشت.

با معرفی اندروید 10 دومین انقلاب بزرگ در دنیای اندروید رقم خورد. این سیستم عامل که دهمین نسخه اصلی و هفدمین نسخه کلی پلتفرم اندروید بود بدون این که نام هیچ خوراکی خاصی را به دوش بکشد، معرفی گردید. گوگل در اقدامی بی سابقه که همه از آن شگفت زده شدند، نام هفدهمین نگارش اندروید را اندروید Q گذاشت و این سنت شکنی را با دهمین نسخه اندروید جشن گرفت. گوگل که در طی ده سال ابتدایی حضور اندروید در بازار نام نگارش های اندروید را از نام دسرهای معروف انتخاب می کرد به یکباره تصمیم گرفت تا حروف های تکی را به جانشین نام های خوشمزه کند. بنابراین اندروید 11 با نام اندروید R معرفی گردید.

حالا نوبت به اندروید 12 یا اندروید S رسیده که زمان کوتاهی تا معرفی نسخه نهایی آن به جای مانده است. شاید جالب باشد بدانید که گوگل نام نگارش های اندروید را براساس حروف الفبا معین می نماید.

آن چه باید درباره اندروید 12 بدانید

اگرچه اندروید با اختلاف محبوب ترین و برترین سیستم عامل تلفن های هوشمند است اما نقدها بسکمک هم به آن وارد بوده که یکی از آن ها بروزرسانی های با تاخیر است. تلفن های هوشمند مبتنی بر اندروید باید از سوی شرکت سازنده خود بروزرسانی های نرم افزاری را دریافت نمایند و به همین علت بسکمک از شرکت ها از ارائه بروزرسانی های متعدد اجتناب می نمایند. در چنین شرایطی دریافت نسخه های نوتر اندروید برای کاربران غیرممکن می گردد. این احساس ناخوشایند بزرگترین انتقادی بوده که همیشه به سیستم عامل اندروید وارد شده و به همین علت گوگل کوشش نموده تا در اندروید 12 آن را رفع کند و به نظر می رسد که پیروز ظاهر شده باشد.

در این زمینه بخوانید:

چرا پیروزیت تلفن های هوشمند تاشو برای سامسونگ ضرورت دارد؟

محبوب ترین تلفن های هوشمند بازار ایران در تابستان 1400

براساس آن چه از سوی منابع نزدیک به گوگل و توسعه دهندگان سیستم اندروید منتشر شده احتمالا اندروید 12 بروزرسانی های متعدد برای تلفن های هوشمند را آسان تر از همیشه می نماید. در شرایطی که بروزرسانی ها همیشه از سوی شرکت های فراورینماینده منتشر می شد، قرار است که در اندروید 12 بروزرسانی های سیستمی از سوی فروشگاه رسمی گوگل هم در دسترس باشند که به معنای آن است که این اتفاق عرضه آپدیت های سریع را آسان تر از همیشه می نماید. اگر هم تلفن هوشمندی که در دست دارید قبل از شروع سال 2020 ساخته شده احتمالا باید تجربه اندروید 12 روی آن را فراموش کنید.

10 ویژگی کلیدی اندروید 12

در ابتدا به نظر می رسید که نسخه بتای اندروید 12 با تاخیری طولانی منتشر گردد چراکه نسخه بتای اندروید 11 هم به جای آن که در ماه فوریه 2020 به دست توسعه دهندگان برسد در نهایت در ماه ژوئن 2020 عرضه شد. اما گوگل توانست به خوبی شرایط غیرعادی را مدیریت کند و به همین علت توسعه دهندگان منتخب اندروید همین حالا به نسخه نو سیستم عامل محبوبشان دسترسی دارند. این نسخه از اندروید برای تلفن های هوشمندی سری پیکسل (تلفن هایی که گوگل فراوری آن ها را برعهده دارد) عرضه شده است. عرضه اندروید 12 برای پرچمداران شرکت های اندرویدی هم شروع شده و احتمالا گران ترین محصولات بازار تا پیش از خاتمه سال 2021 به اندروید نو بروزرسانی می شوند.

اما نوبت به مهم ترین ویژگی های اندروید 12 رسیده است. اگر از طرفداران سیستم عامل اندروید باشید، دوست دارید که ویژگی های کلیدی نوترین نسخه این سیستم عامل را آنالیز کنید. پس در ادامه به معرفی 10 ویژگی کلیدی اندروید 12 می پردازیم.

پوسته نو

ظاهر و پوسته سیستم عامل اندروید در سال های اخیر تکراری و خسته نماینده به نظر می رسید. تقریبا می توان ادعا کرد که این سیستم عامل از اندروید 9 تا امروز تغییرات ظاهری زیادی نداشته و بیشتر روی قابلیت های نرم افزاری کار نموده است. با این حال اندروید 12 یک بروزرسانی بزرگ در پوسته و ظاهر این سیستم عامل است و به نظر می رسد بالاخره با یک اندروید متفاوت طرف هستیم. قابلیت شخصی سازی رنگ های رابط کاربری در اندروید 12 بیشتر از قبل شده و صفحه خانگی، صفحه قبل و ویجت ها هم طراحی نوی پیدا نموده اند.

دسترسی متفاوت در نوار اعلان ها

نوار اعلان ها یکی از مهم ترین ویژگی های سیستم عامل اندروید است که هرگز تکراری نمی گردد. گوگل در اندروید 12 تنظیمات نوار اعلان را به شدت تغییر داده و به همین علت با رابط کاربری نوی روبرو هستیم. طراحی آیکون های نوار اعلان تغییر پیدا نموده و حالا ظاهر نوی دیده می گردد. با این حال یک مشکل بزرگ هم در اندروید 12 دیده می گردد. برای دسترسی به تنظیمات وای فای و دیتای موبایل باید وارد یکی از آیکون های نوار اعلان ها شوید. مسئله ای که شاید برای بیشتر طرفداران اندروید عجیب باشد.

داشبورد حریم خصوصی

سیستم عامل اندروید در نسخه های ابتدایی خود چندان امن به نظر نمی رسید و به همین علت هنوز هم بسکمک از کاربران آیفون از رفتن به سمت تلفن های اندرویدی نگران هستند. با این حال اندروید در سال های اخیر به یک سیستم مطمئن و امن تبدیل شده و به همین علت نمی توان آن را یک سیستم عامل ضعیف و نامطمئن دانست. در اندروید 12 قابلیت ویژه ای به نام داشبورد حریم خصوصی اضافه شده که می تواند برای بسکمک از کاربران مجذوب کننده باشد. این داشبورد داده های امنیتی و اطلاعات حریم شخصی را به کاربر یادآور می نماید.

کنترل میکروفون و دوربین

دسترسی نرم افزارهای گوناگون به میکروفون و دوربین تلفن هوشمند شما می تواند اندکی آزاردهنده باشد. بنابراین گوگل در اندروید 12 از قابلیت ویژه ای رونمایی نموده که به کاربر کمک می نماید تا در صورت احتیاج دسترسی میکروفون و دوربین خود تلفن هوشمند خود را قطع کند. بنابراین با کمک اندروید 12 می توانید در شرایطی که از یک اپلیکیشن که از میکروفون و دوربین استفاده می نماید، کمک می گیرید هم دسترسی آن را محدود کنید.

ردیابی موقعیت

یکی دیگر از قابلیت های کلیدی اندروید 12 را باید ردیابی موقعیت دانست. بسکمک از کاربران دوست ندارند که اپلیکیشن هایی که برای آنالیز اطلاعات و ارائه داده به کاربر از موقعیت آن ها استفاده می نمایند به دقیق ترین موقعیت آن ها دسترسی داشته باشند و اطلاعات چندانی مطرح نمایند. بنابراین اندروید 12 از قابلیت ویژه ای رونمایی نموده که به لطف آن می توانید دسترسی اپلیکیشن ها به موقعیت را به دو صورت تقریبی و دقیق آنالیز کنید.

نوتیفیکشن های مجذوب کننده تر

نمایش و دسترسی به اعلان ها در اندروید 12 به شدت پویا شده و به همین علت می توان این دگرگونی بزرگ را یکی از برترین ویژگی های سیستم عامل اندروید 12 دانست. حالا نوتیفیکیشن ها دسترسی مستقیم و مجذوب کنندهی برای کاربر دارند و می توان آنالیز آن ها را برای کاربران احراز هویت نشده هم محدود کرد.

اسکرین شات های بلند

نخستین بار در اندروید 10 بود که از قابلیت ویژه ای رونمایی شد. اپلیکیشن هایی از راه رسیدند که به کاربر اجازه می داد تا چندین اسکرین شات را یکی نمایند و در نهایت یک اسکرین شات بلند ایجاد نمایند که تصاویر بیشتری به نمایش می گذاشت و جزییات بیشتری داشت. حالا گوگل این قابلیت مجذوب کننده را به اندروید 12 آورده و به همین علت اسکرین شات های بلند حالا به یک قابلیت سیستمی تبدیل شده اند.

اشتراک آسان رمز عبور وایفای

به اشتراک گذاشتن رمز عبور وایفای در اندرویدهای قبل از اندروید 12 اندکی سخت بود. کاربران در بسکمک از موارد گیج می شدند و در نهایت نمی توانستند آن چه که واقعا در ذهنشان می گذرد را مطرح نمایند. با این حال تغییرات بسکمک در اندروید 12 اعمال شده که در نهایت به اشتراک آسان رمز عبور وایفای منجر می گردد.

جستجوی راحت اطلاعات درون دستگاه

گوگل در اندروید 12 از یک موتور جستجوی مجذوب کننده رونمایی نموده که به کاربران کمک می نماید تا همه اطلاعات درون دستگاه اندرویدی خود را آنالیز نمایند. این موتور جستجو قابلیت آنالیز در اپلیکیشن ها را هم فراهم می نماید. بنابراین در اندروید 12 هیچ داده ای وجود ندارد که نگران پیداکردن آن نباشید.

قابلیت های گیمینگ ویژه

اندروید در سال های اخیر به یک سیستم عامل مناسب برای بازی های ویدیویی تبدیل شده است. اما اندروید 12 قابلیت های ویژه ای برای طرفداران بازی های ویدیویی اضافه نموده تا بازی کردن در اندروید 12 مجذوب کنندهیت بیشتری داشته باشد.

منبع: ایرنا زندگی

به "10 ویژگی کلیدی اندروید 12 که باید با آن ها آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ویژگی کلیدی اندروید 12 که باید با آن ها آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید