دلایل و درمان های خانگی 5 مشکل شایع دندانپزشکی

به گزارش وبلاگ دانشجو، تصور کنید همین الان در یک مطب دندانپزشکی نشسته اید و می توانید هر مسئله ای که با دندان ها و لثه های تان دارید با دندانپزشک تان در میان بگذارید. برای خیلی ها ویزیت منظم دندانپزشکی کار شاقی است و آن را هر روز به آینده موکول می نمایند. اگر شما هم از همین گروه ید، بد نیست با این مطلب همراه شوید؛ چون قرار است مطب دندانپزشکی را با این مطلب به منزل شما بیاوریم. شایع ترین مشکلاتی که بیماران با دندان پزشکان در میان می گذارند و آنها برایش راه چاره ارائه می دهند، به قرار زیر است.

دلایل و درمان های خانگی 5 مشکل شایع دندانپزشکی

دلایل و درمان های خانگی 5 مشکل شایع دندانپزشکی

تصور کنید همین الان در یک مطب دندانپزشکی نشسته اید و می توانید هر مسئله ای که با دندان ها و لثه های تان دارید با دندانپزشک تان در میان بگذارید. برای خیلی ها ویزیت منظم دندانپزشکی کار شاقی است و آن را هر روز به آینده موکول می نمایند. اگر شما هم از همین گروه ید، بد نیست با این مطلب همراه شوید؛ چون قرار است مطب دندانپزشکی را با این مطلب به منزل شما بیاوریم. شایع ترین مسائلی که بیماران با دندان پزشکان در میان می گذارند و آنها برایش راه چاره ارائه می دهند، به قرار زیر است.

دندان های تان بدرنگ شده؟

معمولا دندان ها از طریق مواد غذایی و نوشیدنی هایی که در آن مواد رنگی وجود دارد، رنگ می گیرند. نوشابه، چای، قهوه، زعفران، ادویه ها و... همه و همه می توانند دفتر سپید دندان های شما را رنگی نمایند. در این میان اگر سیگاری هستید باید سیگار را یکی از دلایل اصلی تغییر رنگ دندان های تان بدانید. برترین پیشنهاد دندانپزشکان برای پیشگیری از رنگ گرفتن دندان هایتان بسیار ساده است و آن این است که به طور منظم و روزانه دندان هایتان را مسواک بزنید و نخ بکشید و به ویژه پس از نوش جان کردن مواد غذایی رنگی و یا حتی سیگار کشیدن خمیردندان های سفیدنماینده می توانند مواد رنگی را از روی دندان های شما بزدایند. شیمی درمانی و رادیوتراپی هم می توانند دندان های شما را بدرنگ نمایند. داروهای ضد مالاریا، بعضی از آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد آکنه و آرتریت روماتویید می توانند ردپای رنگی روی دندان هایتان به جا بگذارند. در صورتی که احتمال می دهید داروهایی که مصرف می کنید رنگ دندان هایتان را عوض نموده اند از پزشک تان بخواهید داروهایی جایگزین این داروهای رنگ زا را به شما معرفی نمایند. اگر به یک داروخانه سر می زنید می توانید انواع ژل ها، خمیردندان ها و چسب ها و نوارهایی را پیدا کنید که می توان از آنها برای سفید کردن دندان ها استفاده کرد. با وجود این گاهی ضروری است شما برای سفید کردن دندان هایتان حتما به مطب دندانپزشکی بروید به هر حال نکته اصلی این است که پیش از اینکه از هر یک از این محصولات بهره ببرید به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا یک معاینه کامل از سلامت دندان ها و لثه هایتان انجام دهد. پیش از استفاده از محصولات سفیدنماینده ضروری است تمام پوسیدگی دندان هایتان ترمیم شوند ولی تصور نکنید سفیدکردن دندان ها کاملا بی خطر است. بسیاری از افراد پس از سفید کردن دندان هایشان حساس می شوند و با خوردن یا نوشیدن هر غذای سرد و گرم دندان هایشان تیر می کشد. گاهی این محصولات به لثه ها آسیب می رسانند، به ویژه مواد سفیدنماینده ای که حاوی اسید هستند می توانند پا را از این فراتر گذاشته و مینا که لایه محافظ دندان است را از بین ببرند. پیش از آنکه هر یک از محصولات سفیدنماینده خانگی دندان ها را خریداری نموده و در منزل بهره ببرید، حتما با دندانپزشک تان مشورت کنید.

سیم های ارتودنسی، دهان تان را زخم نموده؟

سیم های ارتودنسی روی دندان ها به طور کلی احساس راحتی را برای هر کسی به وجود نمی آورند و به خودی خود ایجاد درد می نمایند، چرا که این سیم ها به این علت به دندان هایتان سیم شده اند که به مرور زمان به دندان هایتان نیرو وارد نموده و آنها را حرکت دهند و وارد شدن همین نیروی مداوم به دندان هایتان و حرکت آنها به مرور زمان ایجاد درد خفیفی می نماید. تماس سیم ها با لب، گونه و زبان تان می تواند این بخش های دهان تان را زخم کند. اگر دهان تان زخم شده است و غذا خوردن برایتان سخت است از یک آب نمک ولرم و رقیق (نصف قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب ولرم) بهره ببرید و دهان تان را با آن شستشو دهید. غذاهای نرم مانند سوپ و یا آش میل کنید. در صورتی که زخم دهان تان بسیار بزرگ است و دایم سیم ارتودنسی با آن تماس پیدا می نماید، کوشش کنید بخش آزاردهنده سیم را با یک قطعه موم ارتودنسی بپوشانید. شما می توانید از یک محلول بی حسی موضعی (اسپری لیدوکایین) روی زخم بهره ببرید تا به صورت موقتی بی حس شده و درد و ناراحتی آن را حس نکنید. سیب گاز زدن و جویدن آب نبات سخت می تواند سیم های اردتودنسی شما را شل و جدا کند. سیب را قطعه قطعه نموده و نوش جان کنید.

با دندان مصنوعی تان مشکل دارید؟

حفظ بهداشت دست دندان تان باعث می گردد شما پای بسیاری از میکروب ها و قارچ ها را از دهان تان کوتاه کنید، در حالی که اگر آن را مرتب تمیز نکنید یک جهان میکروب را هر روز در دهان تان می گذارید و با آنها زندگی می کنید. شما باید حداقل یک بار در طول روز دست دندان را با محلول شستگرددهنده رنچر بشویید. برای تمیز کردن دست دندان تان یک مسواک نرم خریداری کنید چون انواع دیگر مسواک ها می توانند موجب سایش و خط انداختن دست دندان تان شوند. شما می توانید از خمیردندان های معمولی برای مسواک زدن دست دندان تان بهره ببرید ولی پیش از آن ضروری است آن را در زیر آب روان نگه دارید. دقت کنید دست دندان در دست شویی از دست تان نیفتد، چراکه در این صورت بسیار آسان خواهد شکست. بهتر است در ساعات خواب شبانگاهی، دست دندان تان را از دهان تان خارج کنید تا مخاط دهان تان التهاب اش کاهش یابد. در طول این ساعات دست دندان را درون آب نگه دارید تا خشک نگردد و ترک برندارد.

از بوی بد دهان تان شکایت دارید؟

شاید از بوی بد دهان تان به ستوه آمده باشید. اولین قدم این است که پس از صرف هر غذا دندان هایتان را مسواک بزنید و از یک دهان شویه نعنایی بهره ببرید. دهان شویه را 20 ثانیه در دهان تان بچرخانید و به بیرون تف کنید. هر شب قبل از مسواک زدن، دندان هایتان را نخ بکشید. در هنگام مسواک زدن حتما سطح زبان تان را مسواک بزنید. در طول روز میزان کافی آب بخورید تا دهان تان خشک نگردد. اگر دهان تان خشک گردد بقایای سلول های مرده از دهان تان پاک نمی گردد. برای افزایش بزاق تان می توانید آدامس بدون قند بجوید. غذاهای حاوی سیر و پیاز را کمتر مصرف کنید. این مواد حتی پس از هضم و جذب هم می توانند باعث تراوش و تبخیر مواد بودار از ریه شما شوند و نفس تان را بدبو نمایند. اگر این راهکارها مفید نیفتد به پزشک یا دندانپزشک تان مراجعه کنید. بوی بد دایمی دهان می تواند نشانه آبسه دندان ها، بیماری های لثه ای، عفونت های سینوسی و سینوزیت مزمن، برنشیت مزمن و یا حتی مسائل گوارشی باشد.

دندان های کودک تان درد دارد؟

بین 6 ماهگی تا 2 سالگی دندان های شیری کوچولوی شما جوانه می زنند و در دهان اش پشت سر هم ردیف می شوند. بچه ها در این سنین دردی را در دهان شان حس می نمایند که ممکن است چون نمی توانند آن را بیان نمایند، بی قراری نمایند. برای اینکه درد و ناراحتی کوچولوی تان را کاهش دهید یک شی خنک و نرم به او بدهید تا بجود ولی دقت کنید این شی باید به میزان کافی بزرگ باشد که کودک آن را نبلعد. شما می توانید برای خنک کردن آن را 30 دقیقه در یخچال نگه دارید. دندان ها و لثه های کودک را با یک مسواک انگشتی ماساژ دهید و تمیز کنید. مصرف شربت استامینوفن با مشورت پزشک می تواند درد و ناراحتی فرزندتان را کاهش دهد. وقتی دندان ها جوانه می زنند آب دهان بچه ها روان می گردد بنابراین هنگام خواب یک دستمال زیر سر او بیندازید تا آب دهان اضافی او را جمع نموده و باعث ایجاد جوش و خارش روی پوست صورت او نگردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "دلایل و درمان های خانگی 5 مشکل شایع دندانپزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل و درمان های خانگی 5 مشکل شایع دندانپزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید