دو خبر نو پزشکی

به گزارش وبلاگ دانشجو، سیگارها حاوی صدها نوع مختلف از باکتریها می باشند، از جمله آنهایی که سبب بیماری در انسانها می گردند. این باکتریها می توانند در ابتلا به عفونتهای تنفسی وریوی نقش داشته باشند. اغلب پژوهشگران بر روی اثر مواد شیمیایی موجود در سیگارها و بخصوص آنهایی که در زمان سوختن تنباکو فراوری می شوند، تمرکز نموده اند. اما یک آنالیز تازه که به تازگی در مجله Enviromental Health Perspectives چاپ شده است، یک تصویر کامل از باکتریهای موجود در تنباکو ترسیم نموده و خاطر نشان نموده است این باکتریها هم می توانند یکی از منابع بالقوه در ایجاد عفونت و بیماری باشند.

دو خبر نو پزشکی

دو خبر نو پزشکی

ترجمه: دکتر مرتضی شفقی خالکی

باکتریهای سیگار مشکل سازند

سیگارها حاوی صدها نوع مختلف از باکتریها می باشند، از جمله آنهایی که سبب بیماری در انسانها می گردند. این باکتریها می توانند در ابتلا به عفونتهای تنفسی وریوی نقش داشته باشند. اغلب پژوهشگران بر روی اثر مواد شیمیایی موجود در سیگارها و بخصوص آنهایی که در زمان سوختن تنباکو فراوری می شوند، تمرکز نموده اند. اما یک آنالیز نو که به تازگی در مجله Enviromental Health Perspectives چاپ شده است، یک تصویر کامل از باکتریهای موجود در تنباکو ترسیم نموده و خاطر نشان نموده است این باکتریها هم می توانند یکی از منابع بالقوه در ایجاد عفونت و بیماری باشند.

سیگار کشیدن به تمام اندامهای بدن آسیب می رساند. مواد شیمیایی و فلزات سنگین موجود در سیگارها مسئول ایجاد بیماریهایی مانند سرطان ریه و انسداد مزمن مجاری تنفسی (COPD) می باشند. در این آنالیز هم تعیین شد که سیگار کشیدن می تواند یک عامل خطربرای بیماریهای تنفسی مانندسرماخوردگی، آنفلونزا، آسم، پنومونی باکتریایی و بیماری بینابینی ریوی باشى و از آنجا که 1/2 میلیارد نفرسیگاری بالای 15 سال در جهان وجود دارد، آنالیز تنوع باکتریهای موجود در تنباکوها حیاتی است. برای فراوری سیگار برگهای سبز تنباکو که حاوی باکتریهای کمی هستند، تحت شرایطی تخمیر می گردند که برای رشد باکتریها مناسب می باشد. در نتیجه به جای حذف باکتریها در طول فرایند تخمیر، سبب افزایش تعداد آنها به حدود یک میلیون باکتری در هر سیگار می گردد. این باکتریها زنده و قادر به فراوری مثل می باشند. مطلب تعیین شده، این است که افراد سیگاری باکتریهای زنده را وارد ریه های خود می کنند، محیطی که در افراد سالم عاری از هرگونه باکتری می باشد و این می تواند سبب بروز بیماریهایی مانند COPD و یا التهاب گردد که با ایجاد تومورهای ریوی مرتبط هستند. حتی باکتریهای مرده هم به علت توانایی ایجاد اندوتوکسین می توانند سلولها را تحریک کنند و سبب التهاب گردند. نگرانی موجود این است که شاید مواد شیمیایی و باکتریها در کنار بکدیگر بدخیم شدن سلولهای سرطانی را سرعت بخشند. البته اظهارنظر در خصوص نقش باکتریها در مبتلا نمودن انسانها به بیماریهای ریوی هنوز زود است و احتیاج به آنالیز های بیشتری دارد.

منبع: www.Scientific American.com/Nov.2009

ترجمه: دکتر بردیا جمالی

واکسن سرطان پوست

دانشمندان، به تازگی اعلام نموده اند روش درمانی نوی را برای درمان سرطان پوست ابداع نموده اند. در این روش درمانی که به تازگی در انگلستان مورد آزمایش قرار گرفته است، از یک واکسن برای درمان سرطان یاری گرفته شده است. نشان داده شده است که در بعضی از بیماران، بعد از تزریق واکسن سرطان پوست به طور کامل درمان می گردد، حتی اگر در مراحل پیشرفته بیماری باشد. این واکسن به سلولهای توموری حمله می نماید. سلولهای سالم دست نخورده باقی می مانند و در آنها موادی فراوری می گردد که پاسخ بدن به سرطان پوست را افزایش می دهد.

دکتر هووارد کوفمن از اعضاء گروه تحقیقاتی و استاد دانشگاه راش در شیکاگو، می گوید: این روش جان هزاران نفر را در سال نجات خواهد داد. مطالعات، نشان داد روش ما می تواند درمانی برای بعضی مبتلایان به ملانومای پیشرفته و یک داروی مناسب برای سایر افراد مبتلا باشد.

در طی 25 سال گذشته، موارد سرطان پوست (ملانوما) با سرعتی بیشتر از سایر سرطانها، افزایش یافته و تخمین زده می گردد در هر سال 2000 نفر در انگلیس جان خود را بر اثر این بیماری از دست بدهند.

در این مطالعه به 50 نفر که مبتلا به سرطان پیشرفته پوست بودند واکسن نو تزریق شد و تعیین شد که در 16 درصد آنها بیماری به طور کامل درمان شد و تا 4 سال بعد هم عود بیماری مشاهده نشد. در 28 درصد افراد هم مقدار تومورها کاهش یافت.

محققان امیدوارند طی پنج سال آینده این واکسن وارد بازار گردد.

منبع: www.Telegaph.co.uk,11Apr2010

منبع: نشریه اطلاعات علمی شماره8

منبع: راسخون

به "دو خبر نو پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو خبر نو پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید